Ziekenhuizen maken prestaties zichtbaar

14 mei 2014 om 00:00 Lokaal nieuws

SLIEDRECHT/DORDRECHT - Patiënten hebben er sinds gisteren (13 mei) een nieuw middel bij om de kwaliteit van algemene ziekenhuizen onderling te vergelijken: het landelijke 'Kwaliteitsvenster' van ziekenhuizen. Aan de hand van tien thema's maken ziekenhuizen hun prestaties zichtbaar. Elk ziekenhuis publiceert zijn eigen 'venster' op zijn eigen website, allemaal volgens precies dezelfde opzet en invulling. Ook het Albert Schweitzer ziekenhuis doet mee.

Minister Edith Schippers van Volksgezondheid lanceerde vandaag in Den Haag het Kwaliteitsvenster samen met voorzitter Yvonne van Rooy van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). Afgevaardigde namens de Nederlandse ziekenhuisbestuurders was John Taks van het Albert Schweitzer ziekenhuis. Hij demonstreerde het Kwaliteitsvenster van zijn eigen ziekenhuis tijdens een persconferentie in Nieuwspoort.

,,Het is voor het eerst dat patiënten in heel Nederland op dezelfde manier informatie over bijvoorbeeld risicovolle operaties, infecties, sterftecijfers en patiëntervaringen kunnen raadplegen", zegt Van Rooy. ,,Het is geweldig dat deze informatie nu laagdrempelig beschikbaar is. Op het internet vind je een oerwoud van gegevens, soms nuttig maar vaak onbegrijpelijk of onbetrouwbaar. Dit Kwaliteitsvenster garandeert de patiënt onderbouwde en begrijpelijke informatie."

Het Kwaliteitsvenster bestaat uit tien 'online-kaarten'. Op elke kaart staat een onderwerp. Als de patiënt bijvoorbeeld op de kaart 'infecties' klikt, verschijnt de prestatie van het ziekenhuis op het gebied van infectiepreventie. Nog belangrijker is dat de patiënt ook informatie krijgt over de betekenis van de kwaliteitsinformatie en de context ervan. Hoe scoort het ziekenhuis bijvoorbeeld ten opzichte van het landelijk gemiddelde of ten opzichte van vorig jaar? En hoe verklaart een ziekenhuis een minder goed resultaat en wat doet het er eventueel aan om het resultaat te verbeteren?

Bij de keuze van de tien indicatoren zijn behalve ziekenhuizen en de NVZ ook patiëntenorganisaties en cliëntenraden betrokken geweest. De tien kwaliteitsindicatoren die zij samen uitkozen als een afgewogen en bruikbare mix zijn: patiëntervaringen, wachttijden, risicovolle operaties, controle medicijnen, werk van artsen, pijnscore, keurmerken, sterftecijfers, infecties en tevredenheid van medewerkers.

Er zijn plannen om in een volgend stadium de kwaliteitsinformatie per aandoening of specialisme te bundelen. Van Rooy: ,,Daarmee krijgt de patiënt meer inzicht in de kwaliteit van zorg die voor zijn aandoening of ziekte nodig is." Zo wordt het de mensen mogelijk en makkelijker gemaakt om nog bewuster te kiezen.

advertentie
advertentie