AH plaatst beelden van dief op YouTube

22 juli 2014 om 00:00 Lokaal nieuws

SLIEDRECHT - "Deze brutale hamster zien wij graag in een kooi". Met deze tweet slingerde Albert Heijn Sliedrecht vorige week in de nacht van dinsdag op woensdag een YouTube-filmpje van acht seconden de wereld in waarop heel duidelijk is te zien hoe een man op sluwe wijze de portemonnee uit de tas van een oudere vrouw pikt. Het filmpje werd al gauw veel bekeken, maar ook veel besproken.

Door Caroline Voorbergen

De vrouw had haar handtas op het kinderzitje van het winkelwagentje gelegd. Terwijl zij zich bukte om iets uit het onderste schap te pakken, graaide de man - een gezette, kalende veertiger - de beurs uit haar openstaande tas. De oudere vrouw had niets in de gaten.

De brutale roof vond plaats op maandag 14 juli. Dinsdag kreeg Albert Heijn hier een melding van. Bij het terugzien van de beelden uit de beveiligingscamera, zagen bedrijfsleider Alfred Huijser en eigenaar Machiel Pranger dat ze iets unieks in handen hadden. ,,Zelden zie je zo duidelijk een onbetwiste heterdaad in beeld. Waarbij je bovendien de dader heel herkenbaar ziet en het slachtoffer juist nauwelijks, zodat haar privacy beschermd blijft. Daarom hebben we dit keer het filmpje online gezet", licht Pranger toe. Met de privacy van de dader hield hij daarbij geen rekening. ,,Met hem heb ik geen medelijden. Dan moet hij zich maar snel melden."

Het filmpje werd woensdag in korte tijd duizenden bekeken en ook geplaatst op populaire websites van onder meer De Telegraaf, GeenStijl en Dumpert. Na alle commotie besloot Albert Heijn Sliedrecht het filmpje 's avonds weer te verwijderen, ondanks het feit dat de dader nog niet was gepakt. ,,Het nam zo'n vlucht dat er ook dingen met zo'n filmpje gebeuren waar wij niet achter staan; dingen die niet bij ons passen", zegt Pranger. Spijt heeft hij zeker niet. ,,Het was stoer en goed. We hebben heel veel positieve reacties gekregen uit het hele land. Iedereen hoopt met ons van harte dat het helpt om die lafaard te pakken te krijgen. Maar bovendien hebben we het probleem van zakkenrollerij onder de aandacht willen brengen", benadrukt Pranger. ,,Dit speelt op alle plaatsen in heel Nederland waar veel mensen samenkomen. Supermarkten, maar ook warenhuizen en weekmarkten bijvoorbeeld. Veel mensen zijn zich nog steeds niet bewust van het risico dat zij lopen op deze drukke plekken. Ze denken 'het overkomt mij niet'. Nu heeft iedereen kunnen zien hoe makkelijk en snel het gaat."

Albert Heijn besteedde vorige week extra aandacht aan preventie en voorlichting in de supermarkt. ,,We doen dat altijd al, maar die week ben ik met een gastvrouw meerdere keren door de winkel gelopen om mensen te attenderen op dan wel te complimenteren over het gebruik van hun tas. Het gaat ons om een stukje bewustwording bij onze klanten."

Zie ook de reactie van de politie hiernaast.

Het filmpje is nog te zien op www.hetkompassliedrecht.nl.

advertentie
advertentie