Afbeelding

Helbro failliet verklaard

19 augustus 2014 om 00:00 Lokaal nieuws

SLIEDRECHT - Het Sliedrechtse vervoersbedrijf Helbro Kleinbuscentrale is 15 augustus failliet verklaard. Met name de moordende strijd om de aanbestedingen van het leerlingenvervoer, waarbij grote aanbieders onder de prijs doken, heeft het bedrijf van Annie en Ton van der Hel de das om gedaan.

Door Caroline Voorbergen

,,Door de crisis wordt kwaliteit steeds minder belangrijk. De prijs wint", legt Wim van Mourik uit. Van Mourik is al 21 jaar werknemer bij Helbro, gespecialiseerd in groepsvervoer, rolstoelvervoer en bus- en touringcarverhuur. Hij werd na het weekend naar voren geschoven als woordvoerder van de familie Van der Hel. ,,Helbro is altijd heel consequent geweest bij iedere aanbesteding. 'Als ik niet meer garant kan staan voor mijn personeel en voor onze normen en waarden wat betreft de kwaliteit dan doen we het gewoon niet', zei Annie van der Hel dan", weet Van Mourik. Ook ging het bedrijf weloverwogen te werk. ,,Bij iedere aanbesteding werden accountants in de arm genomen om te berekenen welke prijs haalbaar en reëel was."

Grotere vervoersbedrijven doken vervolgens onder die prijs. ,,Zo zijn we vorig jaar de gemeente Ridderkerk als opdrachtgever kwijtgeraakt aan Munckhof uit Limburg. Hetzelfde gebeurde met de K5-gemeenten, ook een grote opdrachtgever. Zulke klappen zijn niet op te vangen."

Aan de kwaliteit heeft het niet gelegen, weet Van Mourik, binnen Helbro onder meer belast met het kwaliteitsaspect. ,,Ik heb de afgelopen jaren de enquêtes onder de ouders uitgevoerd en daarin klom de waardering van een 7,4 naar een 8,8. We hebben daar onze stikkende best voor gedaan. Helaas geeft dat de doorslag niet meer tegenwoordig."

Naast de strijd om de aanbestedingen wijst Van Mourik ook naar de bezuinigingen opgelegd vanuit Den Haag als oorzaak. Zo kunnen leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs nu alleen nog aanspraak maken op leerlingenvervoer als zij door hun handicap niet zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen. Ook zorginstellingen hebben bezuinigingen moeten doorvoeren die uiteindelijk voor vervoerders minder klanten opleveren.

De derde meespelende factor zijn de investeringen die Helbro de afgelopen jaren heeft moeten doen. Tot twee keer toe zijn alle voertuigen van nieuwe boordcomputers, de verplichte BCT's, voorzien.

Van der Hel zag geen andere uitweg dan een faillissement. ,,Het enige alternatief was het huidige wagenpark (180 voertuigen, red.) te verdubbelen. Maar dat risico is in deze moeilijke tijd te groot. Daar wilden Annie en Ton hun kinderen niet mee opzadelen."

Wim van Mourik is vol lof over de keuzes van zijn werkgevers. En hun inzet voor de werknemers. ,,Er is nog nooit een salaris niet uitbetaald. Daar maken ze zich hard voor. Een ook nu zijn ze alleen maar druk bezig om alle 120 routes en alle 120 chauffeurs onder te kunnen brengen bij een andere vervoerder." De bewindvoerder voert hier nu onderhandelingen over met belangstellenden.

Of het kantoorpersoneel ook mee kan naar het bedrijf dat Helbro overneemt is vraag twee. Ook Van Mourik weet dat zijn positie uiterst onzeker is. Een hard gelag. ,,Ik heb het altijd reuze naar mijn zin gehad. En een nieuwe baan zoeken als je 61 jaar bent is niet eenvoudig." Maar zijn hart gaat vooral uit naar de familie Van der Hel. ,,Als je ziet hoe hard zij niet alleen voor de zaak maar ook voor honden in Roemenië hebben gewerkt, via hun stichting Dogs Adoptions Nederland, dan gun je ze dit écht niet."

advertentie
advertentie