Afbeelding

'Veel verdriet en frustratie gezien'

2 september 2014 om 00:00 Lokaal nieuws

SLIEDRECHT - Ruim 90 procent van de chauffeurs van Helbro heeft hun werk kunnen voortzetten bij de vervoersbedrijven die de routes hebben overgenomen. Van de Helbro-routes heeft De Vier Gewesten 80 procent overgenomen, de resterende 20 procent ging naar RMC in Rotterdam. Tot zover de mooie cijfers. Het overgrote deel van het kantoorpersoneel staat namelijk met lege handen. ,,En dat is heel schrijnend", zegt administratief medewerker Wim van Mourik, die vindt dat deze kant van het faillissement in de berichtgeving is onderbelicht.

Door Caroline Voorbergen

,,Wij hadden hier allemaal de hoop op een goed alternatief. Achteraf gezien was deze hoop ijdel. Het was bij voorbaat gedoemd te mislukken. Van de toezegging, dat wij een onderdeel zouden zijn in de onderhandelingen over de overname, is totaal niets terecht gekomen", zegt Van Mourik.

Voor 9 van de 11 werknemers op kantoor is het ontslag definitief. ,,Dat geldt ook voor twee echtparen, die in totaal ruim 55 dienstjaren kunnen aandragen. Zij staan nu met lege handen. Samen met mijn collega heb ik er in totaal 48 dienstjaren opzitten, maar dat blijkt nu van generlei waarde en dat is heel erg moeilijk te accepteren. Ik heb de afgelopen dagen heel veel verdriet en frustratie gezien."

Van Mourik (60) heeft zelf, na exact 21 dienstjaren, ook ontslag gekregen. ,,Afgelopen vrijdag reed ik mijn laatste route. Dat was een onwerkelijke dag. Toevallig reed ik onder meer twee verstandelijk gehandicapten, die ik ook bij mijn start in 1993 in mijn route had. De cirkel was dus echt rond op dat moment. Aansluitend was de laatste rit een route met bejaarden, die niet konden geloven, dat dit voor mij de laatste route was. Voor mij voelde dat net zo, ongeloof."

Maandag was hij wel weer op kantoor om wat laatste dingen af te handelen. ,,Er kwamen veel telefoontjes binnen van klanten, die informatie vroegen over het vervoer en niet op de hoogte waren van de veranderingen. Wij hebben hen zo goed mogelijk doorverwezen naar de nieuwe vervoerders."

'Geen chaos'

Taxi Haars (onderdeel van De Vier Gewesten) geeft toe dat het maandag nog niet vlekkeloos verliep. ,,Het was niet perfect, maar zeker geen chaos. Iedereen heeft zijn bestemming bereikt", zegt adjunct-directeur Noël Houweling. ,,Dat vind ik een compliment waard. Als je nagaat dat we op de eerste dag in deze nieuwe situatie met 60 nieuwe collega's moesten werken en onder meer 50 nieuwe schoolroutes in de Drechtsteden op de planning hadden staan, vind ik dat het heel goed is gegaan. Er is enorm veel werk verzet."

Een extra moeilijkheidsfactor voor Haars was dat het bedrijf binnen een week voldoende voertuigen moest regelen om de nieuwe routes te kunnen rijden. ,,Wij hadden een bod gedaan op het wagenpark van Helbro, maar de curator besloot dit te verkopen aan RMC", vertelt Houweling, die daar op z'n zachtst gezegd verbaasd over was. ,,RMC had maar 20 procent van de routes overgenomen, dus logisch is het niet. Ik begrijp wel dat een curator altijd voor de beste prijs gaat, maar hij is na ons eerste bod nooit meer bij ons teruggekomen om te kijken of het gat te overbruggen was."

Marktwerking

Curator Arthur Ammerlaan benadrukt dat alle partijen gelijk zijn behandeld in het biedingsproces. ,,Taxi Haars heeft er voor gekozen een veel te lage prijs te bieden. Als Taxi Haars er zeker van had willen zijn dat zij als hoogste bieder uit de bus zou komen, dan had zij een redelijk en veel hoger bod moeten doen", stelt Ammerlaan. ,,De markt heeft haar werk gedaan."

Houweling werpt tegen dat zij graag een tweede kans hadden gehad in het biedingsproces. ,,Wij zijn relatief onbekend met deze materie en hadden dan misschien wel met een acceptabel voorstel kunnen komen, in elk geval voor het gedeelte dat we nodig hadden. Dan hadden werk, mensen en auto's bij elkaar kunnen blijven en dat was in ieders belang geweest."

Nu zat Haars met het probleem dat binnen een week voertuigen aangekocht moesten worden bij collega-bedrijven. ,,Een enorme uitdaging", noemt Houweling het. ,,Maar het is gelukt. We hebben kunnen voorkomen dat de zwakkeren in de samenleving hier de dupe van werden."

advertentie
advertentie