Afbeelding
Archief BDUmedia

Zorgen bij raad over toekomst balie

29 oktober 2014 om 00:00 Lokaal nieuws

SLIEDRECHT - De Sliedrechtse gemeenteraad heeft zich dinsdagavond een uur lang laten informeren over het Drechtstedelijk Klantcontactcentrum (DKCC). Het college van B en W heeft besloten deel te nemen aan deze regeling die inhoudt dat de burgerbalie onder Drechtstedelijke verantwoordelijkheid gaat vallen. In het gesprek konden niet alle zorgen bij de raad weggenomen worden. ,,Vooral het feit dat we er straks in Sliedrecht geen zeggenschap meer over hebben en er in Dordrecht over onze balie wordt besloten, baart mij zorgen", lichte CDA-fractievoorzitter Ton Spek na afloop toe.

Het CDA had al eerder laten weten geen voorstander te zijn. Inmiddels is de fractie enigszins gerustgesteld dat er wel een balie in Sliedrecht blijft. ,,Sliedrechters hoeven niet naar Dordrecht voor hun paspoort. Maar als men in Dordrecht ooit besluit de balie bijvoorbeeld alleen nog 's ochtends te openen, hebben we daar niets meer over te zeggen", zegt Spek. ,,Ik ben nog niet overtuigd van het feit dat we het niet zelf kunnen. Kijk naar de gemeentewerf. Een zelfde discussie van een paar jaar geleden. Ook toen werd gezegd dat het regionaal beter en goedkoper kon. We hebben toch besloten het zelf te blijven doen en blijken daarmee zelfs geld te besparen."

Bij het gesprek dinsdagavond was Edo de Mul, manager KCC Dordrecht, aanwezig om toelichting te geven. Zij benadrukte dat samenwerking nodig is om alle veranderingen aan te kunnen. ,,Het is efficiënter en goedkoper om de ontwikkeling waar de zes Drechtsteden-gemeenten mee te maken hebben samen in gang te zetten, dan dat we allemaal zes keer hetzelfde moeten doen. Daar hebben de gemeenten zelfstandig ook niet de capaciteit voor", meent De Mul.

Eén van de grote innovaties die gemeenten moeten doorvoeren is de digitale identificatie. Ook de websites moeten uitgebreid en geüpdatet worden. Een andere verandering is de flinke afname van het aantal klantcontacten in de toekomst. Vanaf 2019 gaat het om bijna 70 procent minder mensen aan de balie omdat alle paspoorten dan 10 jaar geldig zijn. ,,De balie is straks niet meer primair het contactpunt tussen burger en gemeente. Dat zijn de website, de telefoon en waar nodig maatwerk aan huis", benadrukte De Mul.

Ze gaf in antwoord op een vraag van PvdA-fractieleider Anton van Rees toe dat de verandering tot onrust heeft geleid bij de baliewerknemers. ,,Het personeel is kritisch; het is een spannende tijd. Maar juist door de samenwerking verwachten we dat er geen gedwongen ontslagen vallen, ondanks de krimp. Het is maar de vraag of gemeenten zelfstandig dat ook zouden kunnen beloven."

advertentie
advertentie