Afbeelding
Foto: Pixabay

Online winkelen: waarom zal de populariteit de komende jaren naar verwachting nog verder groeien?

18 februari 2022 om 08:52 Partnercontent

Het aantal aankopen die via het internet worden gedaan, blijven maar groeien en de voorkeur voor online winkelen lijkt te blijven groeien. In dit artikel leggen we uit waarom die populariteit voorlopig nog niet tot stilstand zal komen.

Alles vanuit huis doen

Het is tegenwoordig helemaal niet meer normaal dat je ergens de deur voor uit gaat. Een vakantie boek je niet meer via het reisbureau, maar gewoon vanaf je telefoon, eten bestel je in een paar klikken en ook entertainment komt via je scherm naar je eigen huis.

Een andere industrie die van deze trend geprofiteerd heeft, is de gokindustrie. Je kan vanuit je eigen huis heel gemakkelijk een online casino, zoals casino777, bezoeken en spellen spelen zonder dat je daarvoor van je bank af hoeft te komen. Hierdoor is het veel gemakkelijker om af en toe een spelletje te spelen en dat heeft ervoor gezorgd dat de gokindustrie enorm gegroeid is.

Producten van over de hele wereld

Online winkelen maakt het mogelijk om producten van over de hele wereld te kopen. Als jij op zoek bent naar dat ene ingrediënt uit Japan omdat je een specifiek gerecht wil maken, kan je dat vandaag bestellen en morgen laten bezorgen. Als je datzelfde product in een fysieke winkel wil kopen, is de kans groot dat je het in je eigen woonplaats niet kunt vinden. Het feit dat je online kunt bestellen, scheelt dus een hoop gedoe. Hetzelfde geldt voor alle andere dingen die voorheen veel minder bereikbaar waren.

Gemakkelijk ruilen en retourneren

Vooral voor de aankoop van kleding is het handig dat consumenten hun producten thuis kunnen laten bezorgen en gewoon weer terug kunnen brengen als het niet bevalt. Het is heel gemakkelijk om een kledingstuk in verschillende maten kleuren te bestellen, deze in het comfort van je eigen woning te passen en weer terug te sturen als het niet bevalt. De meeste supermarkten hebben een pakketpunt waar consumenten hun pakketten terug kunnen sturen, waardoor het hele proces van retour sturen erg gemakkelijk wordt gemaakt.

Achteraf betalen

Inmiddels maken heel veel webshops gebruik van de optie om achteraf te betalen. Een consument kan dan eerst alle spullen laten bezorgen en pas binnen een termijn van 30 dagen of langer voor de bestelling betalen. Sommige webshops bieden zelfs de mogelijkheid om in termijnen voor de bestelling te betalen, wat voor consumenten erg aantrekkelijk is. Op deze manier kunnen zij gemakkelijker grote aankopen doen.

Samenwerkingen

Online winkels werken ook veel samen om meer klanten te trekken. Wanneer je bij de ene online winkel iets koopt, krijg je na het afrekenen een kortingscoupon die je weer bij de concurrent kunt inleveren. Zo wordt de consument gestimuleerd om online aankopen te blijven doen.

Augmented reality

Verkopers doen er alles aan om de nadelen van online shoppen te verminderen. Sommige consumenten kopen bijvoorbeeld niet graag make-up online, omdat ze deze graag eerst op hun eigen huid testen. Als oplossing daarvoor zijn er al een aantal fabrikanten die door middel van augmented reality de mogelijkheid bieden om de make-up via een foto toch op je eigen gezicht te testen.   

Anne van den Houten

advertentie
advertentie