Afbeelding
Gemeente Sliedrecht
Raadspraat

Raadslid of receptionist

13 april 2022 om 15:04 Column

We hebben weer een frisse gemeenteraad. Ik ben ervan overtuigd dat we allemaal enthousiast gaan voor een nóg beter Sliedrecht. Maar de rol van een raadslid is een lastige.

We zijn namelijk raadslid in een ‘draaiend dorp’ De gemeenteraad is weliswaar ‘nieuw’, maar Sliedrecht maakt geen nieuw begin. Ze bestaat al 958 jaar. Dat wordt dus bijlezen. Denk aan de Koers 2030 waar al vanaf 2020 volop aan wordt gewerkt. Of het inspiratiedocument ‘De staat en toekomst van Sliedrecht’ – een overzicht van alle kansen en zorgen die de komende vier jaar op Sliedrecht afkomen. De komende jaren moet de raad met wijsheid en beleid controleren, aanpassingen doorvoeren en besluiten nemen om de ingeslagen Koers vast te houden.

En onderweg worden we – als we niet uitkijken – afgeleid door wat er in Sliedrecht gebeurt. Elke dag wordt er mondeling, in de media of op de socials een beroep op ons gedaan. Vaak gaat het over gedrag van medebewoners wat gemeld wordt. Staat een kliko te vroeg langs de weg: de gemeente moet ernaar kijken. Hondendrollen in het plantsoen, snelheidsduivels door de straten, het zwerfvuil in de bosjes, een verkeerd geparkeerde caravan: overal moet de gemeente naar kijken. Als ik thuis wel eens vraag: “Waarom hebben jullie de borden niet gelijk in de vaatwasser gezet?”, antwoorden de dames standaard: ‘Oh vader, de gemeente moet ernaar kijken!’ Soms denk ik: je kan dat vergelijken met een hotel. Als er ‘s avonds herrie op de gang is of als het kind in de kamer ernaast ’s morgens te vroeg huilt: je meldt het gewoon de bij receptie en die moet het maar oplossen.

Mijn visie op de samenleving is anders. Zeker als het over gedrag gaat. Daar is men vaak zelf verantwoordelijk voor. Al die signalen zijn wél een grote valkuil. Je kan van de weeromstuit zo met de waan van de dag bezig zijn, dat de grote lijn uit zicht raakt. Beter praat een raadslid met wijkbewoners over de leefbaarheid in de wijk. Of legt contacten met winkeliers, ondernemers, vrijwilligers, mensen in de zorg, cultuurmensen en sportverenigingen. Zij weten wat er speelt. En als het kan draai je een dag mee. Zo bepaalt een raadslid al doende zijn mening over de besluiten die gevraagd worden. Maar laat je niet inzetten als receptionist. Sliedrecht is toch zeker geen hotel?

Ton Spek, CDA Sliedrecht

Marjanne Dijkstra

advertentie
advertentie