VVD en Slydregt.nu hekelen zondagstandpunt

27 juni 2018 om 14:02 lokaal

SLIEDRECHT VVD en Slydregt.nu hoopten dat de nieuwe coalitie meer werk zou maken van een verruiming van de detailhandelopeningstijden op zondag.

Vooral de VVD, in maart nog beoogd coalitiepartner, had geen goed woord over voor de weigering van coalitiepartijen SGP-ChristenUnie, PRO Sliedrecht, CDA en PvdA om de teugels op dit gebied volledig te laten vieren.

VVD-fractievoorzitter Roelant Bijderwieden had graag gezien dat er bijvoorbeeld geen zondagrestricties zouden zijn voor de meubelboulevard en andere retailzaken nabij de A15 in Sliedrecht-Noord. Door de beperkingen los te laten zou Sliedrecht beter de concurrentie aan kunnen met andere meubelboulevards in de wijde regio die op zondag wel gewoon open zijn. De nieuwe coalitiepartijen hebben volgens hem teveel gekeken naar de wensen van bestaande ondernemers en klanten, terwijl een verruiming van de Winkeltijdenwet juist het vestigingsklimaat aantrekkelijker had gemaakt. ,,De coalitie verzuimt om de toplocatie die Sliedrecht is te gelde te maken", zei hij. ,,Daarmee lopen we zowel landelijk als in de regio achter. Liever hadden we gezien dat Sliedrecht een accountmanager had aangetrokken. Of gaat het college zelf de boer op om bedrijven binnen te halen?"

De starre opstelling over de zondagopeningstijden was voor VVD reden om in mei de onderhandelingstafel te verlaten. Bijderwieden trok fel van leer tegen het bereikte coalitieakkoord 'Sliedrecht, een dorp om trots op te zijn'. ,,Een bloedebloos blabla-akkoord dat vol staat met het jeukwoord 'kwaliteit'."

Slydregt.nu meende dat de gemeente kiest voor 'stilstand' in plaats van ondernemers een impuls te geven. Fractieleider Mark Jongeneel: ,,Anno 2018 is het niet meer aan de orde dat de gemeente bepaalt wanneer het goed is voor de ondernemer. De gemeente moet een faciliterende- en adviserende rol spelen en zeker geen leidende rol. De aanjagers voor het verbeteren van het winkelgebied moeten echt de ondernemers zelf en de ondernemersverenigingen zijn. Zij weten het best wat er in hun markt speelt."

Marjanne Dijkstra

advertentie
advertentie