Afbeelding
Foto: Pexels

Steeds meer consumenten kiezen voor een smartwatch

24 januari 2022 om 06:59 Partnercontent

Het aantal consumenten wat kiest voor een smartwatch is de afgelopen periode toegenomen. Vorig jaar, kort na de uitbraak van de pandemie, steeg het aantal verkopen van deze slimme horloges met circa twintig procent. Ook bijpassende accessoires, zoals bijvoorbeeld Apple Watch bandjes 40mm zijn geliefd. Verkopers zien het aantal verkopen hiervan toenemen. Net zoals voor telefoons geldt dat het gebruik van smartphonehoesjes in combinatie met een screenprotector verstandig is, geldt dit ook voor de smartwatches. Het voorkomt krassen op de behuizing of het scherm hiervan. Een smartwatch biedt verschillende voordelen. Daarbij zijn er steeds meer modellen, in verschillende prijsklassen verkrijgbaar.

Bijhouden van gezondheid met een smartwatch 

Als voornaamste reden voor de toename in het aantal verkopen van de slimme horloges wordt genoemd, dat mensen hun gezondheid in de gaten willen houden. Een smartwatch spoort hen aan meer te bewegen, door bijvoorbeeld een melding te geven wanneer een gebruiker meer dan een uur zit zonder bewogen te hebben. Ook laat de smartwatch precies zien, hoeveel stappen er gezet zijn, hoeveel minuten er intensief bewogen is, enzovoorts. Evenals dat je aan het eind van de dag kunt bekijken hoe hoog je hartslag gemiddeld lag. Heb je een spannende presentatie? De smartwatch waarschuwt je dat je hartslag toeneemt en biedt je direct de mogelijkheid een aantal ontspanningsoefeningen uit te voeren.

Sneller afgeleid met een smartwatch om de pols 

Naast de verschillende voordelen die een smartwatch consumenten biedt, schuilt er ook een gevaar in dit product. Voornaamste risico zit in het feit, dat men veel sneller geprikkeld en afgeleid wordt met een smartwatch om de pols. Berichten die binnenkomen op een mobiele telefoon, worden immers direct doorgestuurd naar het horloge. Je moet de meldingen actief uitzetten om niet voortdurend afgeleid te worden door de inkomende berichtenstroom. Doordat ook het beantwoorden van deze berichten mogelijk is met het horloge, kan de verleiding groot zijn om de berichten direct te lezen als het horloge begint te trillen.

Mensen vaker bezig met hun gezondheid 

Niet alleen de smartwatch heeft aan populariteit gewonnen. In de afgelopen jaren is een duidelijke trend zichtbaar geworden, waarbij consumenten meer aandacht besteden aan hun gezondheid. Naast de smartwatch is ook de klassieke stappenteller populair. Het vertelt de consument hoeveel stappen er volgens de richtlijnen vanuit gezondheidsorganisaties nog gezet moeten worden op een dag. Het werkt motiverend om aan het eind van de middag een rondje te gaan wandelen.

Minder bewogen tijdens de coronapandemie 

Overigens komt in andere onderzoeken naar voren, dat Nederlanders minder zijn gaan bewegen tijdens de pandemie. Bovenstaande punten gelden zodoende lang niet voor iedereen. De lockdown in de avond in 2021 en de sluiting van sportscholen en sportverenigingen na 17.00 uur uit de afgelopen maanden maakt dat sporten in groepsverband nauwelijks mogelijk was. Een uurtje hardlopen, fietsen of wandelen werd veel minder gedaan. Immers, het heeft nauwelijks een sociale component. Iets wat wel geldt voor het sporten op de voetbalclub of bij de volleybalvereniging. Het zijn zorgwekkende ontwikkelingen vinden wetenschappers. 

Anne van den Houten

advertentie
advertentie