Profvoetballers in actie voor campagne ‘Say YES to Play’

5 april 2014 om 00:00 Sport

'All in one rhythm'. Dat is de slogan van het WK voetbal deze zomer in Brazilië. Voor 1We - Een Wereld Idee aanleiding om dit één-wereld-gevoel kracht bij te zetten met het project 1We Football Playgrounds. Het doel: de realisatie van voetbalveldjes in Bangladesh, Brazilië en Burundi. Bart Vriends zet zich als eerste profvoetballer in voor de campagne ‘Say YES to Play’, die deze week van start gaat.

Met de landelijke campagne ‘Say YES to Play’ wil 1We - Een Wereld Idee, de ontwikkelings-organisatie nieuwe stijl, zo veel mogelijk topvoetballers in actie krijgen. Dat gebeurt onder meer met de inzet van radio- en tv-commercials, met een fanpage op Facebook en met profvoetballers als 1We Ambassadeurs. “Het zou toch fantastisch zijn als hun fans allemaal een kleine donatie doen voor zo veel mogelijk voetbalveldjes”, zegt 1We-directeur Robbert Hagens.

Sterk wapen

Bart Vriends, sinds vorig jaar verdediger bij Go Ahead Eagles, is de eerste die zich voor de campagne inzet. “Waarom ik dit doe? Ik vind dat ieder kind, waar ook ter wereld, het recht moet hebben om te spelen en kind te zijn. Voetbal is daarvoor het ultieme middel. Omdat je met elkaar spelenderwijs en op een positieve manier iets neerzet. In die zin is voetbal een ijzersterk wapen in de strijd tegen armoede.”

Met de 1We Football Playgrounds biedt 1We kinderen in achtergestelde gebieden de kans om zich te empoweren. In Brazilië bijvoorbeeld kunnen ze hiermee uit handen worden gehouden van de drugsmaffia. In Bangladesh en Burundi belanden ze hierdoor niet in het keiharde straatleven. In alle gevallen geldt dat sport, in combinatie met onderwijs, kinderen een beter toekomstperspectief biedt.

Krachten bundelen

“De 1We Football Playgrounds richten zich primair op kansarme jongeren in sloppenwijken, zowel jongens als meisjes”, vertelt Robbert Hagens van 1We. “Ze leven onder schrijnende omstandigheden, gaan niet naar school en balanceren vaak op de rand van criminaliteit. Niet zelden met drugsgebruik en prostitutie tot gevolg.”

Samen met de voetbaltop wil Hagens de krachten bundelen. “Onder het motto ‘Say YES to Play’ vragen we profvoetballers om ambassadeur te worden van de 1We Football Playgrounds. Het enige wat we hen vragen is een klein beetje van hun tijd, om ook de andere kant van de medaille te laten zien. Juist omdat alle ogen zo meteen op het WK voetbal in Brazilië zijn gericht, kunnen we gezamenlijk hét verschil maken.”

Kijk voor meer informatie op: www.facebook.com/SayYEStoPlay

advertentie
advertentie