Conny Dirkzwager stelde de expositie samen voor het Nationaal Baggermuseum. ,,Het mooie aan een tentoonstelling over scheepswrakken is er dat er ook een stukje waterbouw bij komt kijken. We wilden het stukje bergen met waterbouw goed belichten in de tentoonstelling. Ik ben ontzettend blij met de mooie foto's in de achtergronden die ik had van een Franse duiker. We hebben gezocht naar diverse scheepsrampen en er in totaal zes uitgelicht. Daarbij laten we een breder scala zien: wat zijn nu de mogelijkheden als een schip vergaat. Moderne schepen worden vaak gelift en rechtgezet met luchtkasten, oudere schepen worden vaak in stukken gezaagd."

De 'Lutine' verging bij Terschelling en is misschien wel het bekendste scheepswrak van Nederland. Waar zijn de goud- en zilverstaven uit dit schip gebleven? Dirkzwager: ,,Er ligt een schat aan archeologische informatie op de bodem van de zee en dan hebben we het nog niet gehad over de werkelijke schat die er aan boord zou liggen. Ruim tweehonderd jaar is er al gezocht naar dit schip en steeds komt er een beetje naar boven. Het vinden van dit wrak is natuurlijk wel een droom van elke schatzoeker. Het schip spoelt steeds weer onder zand en steeds weer worden er nieuwe methoden gebruikt om het schip naar boven te krijgen. Wat ligt er werkelijk nog?" Maar de 'Faustus' en baggermolen 'Azië' werden bijvoorbeeld bewust tot verder zinken naar de bodem gebracht. De baggermolen 'Azië' zonk in de Golf van Biskaje en in de monding van de Nieuwe Waterweg zonk de 'Faustus', een Panamees vrachtschip waarvoor tot tweemaal toe een spectaculair baggerwerk werd uitgevoerd om het wrak naar grotere diepte te laten afzinken. Een maquette, gemaakt door vrijwilligers van het museum geeft dit bergings- en baggerwerk levendig weer. Dirkzwager: ,,Het waren de eerste stalen schepen die vergingen. Omdat ze geen zware olie bij zich hadden en dus geen heftige schade aan het milieu konden aanrichten, zijn ze verder tot zinken gebracht, zodat ze niet in de weg liggen. Voor waterdieren is een een bijzondere ecologische plek. Het wrak van een IJsselkogge werd ontdekt tijdens baggerwerkzaamheden in de IJssel bij Kampen. Omdat Nederlandse onderwaterarcheologie goed is geregeld, werd de IJssel onderzocht met een surveyboot. Daarbij kwam het wrak aan het licht en is het boven water gehaald. Sinds een aantal jaar ligt het in een hal in Lelystad en wordt het geconserveerd. Het duurt zes jaar voor dar klaar is."

Het leukste vindt Dirkzwager de breedte van de tentoonstelling. ,,Het is veelomvattend. Ook vind ik het bijzonder dat ik zulke mooie onderwaterfoto's heb kunnen gebruiken. Er zijn maar weinig van dit soort foto's van de onderwaterwereld. Daarnaast zijn we ook druk bezig met het opzetten van kids events. Op de verschillende kaarten staan duikbrilletjes met coördinaten, zodat ze zelf op zoek kunnen naar het scheepswrak. Het is gewoon een brede en spannende tentoonstelling."

De nieuwe tentoonstelling start woensdag 8 juli. Het Nationaal Baggermuseum is open van woensdag tot en met zaterdag van 13.30 tot 17.00 uur. Kijk op www.baggermuseum.nl voor meer bijzonderheden.

door Marjanne Dijkstra

Eelke Scheffers
Foto: Eelke Scheffers
Eelke Scheffers
Foto: Eelke Scheffers
Eelke Scheffers
Foto: Eelke Scheffers
Eelke Scheffers
Foto: Eelke Scheffers
Eelke Scheffers
Foto: Eelke Scheffers