Carin van den Herik-Rijsdijk, directeur van Directeur CBS Oranje-Nassau, vertelt dat de leerlingen na de meivakantie in twee groepen naar school voor halve dagen. ,,Er komt een groep tussen half 9 en 11 uur en een groep van 12 uur tot half 3. In de tussentijd kunnen de leraren eten, maakt de schoonmaakster de lokalen, deurknoppen en toiletten schoon en de leerlingen van groep 3 tot en met 8 krijgen een doekje om hun eigen tafel even schoon te maken. Ik heb het idee dat we er alles aan doen wat mogelijk is om alles zo schoon mogelijk te houden."

Alle Sliedrechtse basisscholen besloten in overleg om de klassen op te delen en halve dagen naar school te laten gaan, iets wat inging tegen het advies van de regering. Van den Herik vertelt: ,,Wij dachten echter dat we op deze manier het beste konden inzetten op de hoofdvakken zoals rekenen, taal, spelling en lezen. We hebben goed kunnen bekijken wie waar was en hulp nodig had."

In de periode dat alle scholen gesloten waren, had CBS Oranje-Nassau steeds zo'n 10 tot 15 kinderen op school op verschillende dagen. ,,Je moet dan denken aan kinderen die kwamen omdat hun ouders een vitaal beroep hadden, maar ook aan kinderen uit kwetsbare gezinnen. Elke week kwam 1 iemand uit elk gezin het werk halen voor die week, want behalve digitaal werk, deden de kinderen ook nog behoorlijk wat in hun schriftjes. Aan het eind van de week werd het werk dan weer ingeleverd. Daardoor konden onze leerkrachten de leerlingen goed in de gaten houden en zo zagen we precies wie er goed tot werken kwam en wie nog wat hulp nodig had. Ik ben echt heel trots op iedereen hoe deze periode is gelopen. Behalve een lastige en moeilijke tijd, is het ook een mooie tijd. Je waardeert elkaar nog meer."

Een gehele heropening ziet Van den Herik wel zitten. ,,Voor de klassen is het goed. Veel kinderen hebben elkaar al een hele tijd niet gezien en het is fijn voor het groepsgevoel om met elkaar te delen wat je hebt gedaan en de band te herbouwen. Mijn collega's zijn ook met plezier aan het werk en gelukkig hebben we niemand binnen het team of binnen de leerlingen die binnen een kwetsbare groep valt. Ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat , als iedereen de maatregelen in acht neemt."

[OBS DE WILGEN] Ook op OBS De Wilgen gingen de kinderen halve dagen naar school. De schoolsluiting was een bijzondere periode, vertelt directeur Marianne Bor-van den Berg. ,,Net voor de laatste dag voor de sluiting, 13 maart, was er al tegen iedereen gezegd om zoveel mogelijk thuis te werken. Die dag hadden we veertig ziekmeldingen van leerlingen en op die zondag werd besloten de scholen te sluiten. Op maandag hebben we met het hele team bij elkaar gezeten met de vraag hoe we het onderwijs zouden laten doorgaan. Binnen anderhalve dag hebben we het onderwijs op poten gezet en ik ben onwijs trots op hoe hard mijn team heeft gewerkt. Op woensdag konden de kinderen thuis aan de slag. Voordeel is ook dat de uitgevers van schoolboeken snel en gratis alles ter beschikking stelden om met grote groepen thuis te kunnen werken. We hebben ook veel laptops uitgeleend, zodat alle kinderen zo optimaal mogelijk aan school konden werken." Bor spreekt ook haar grote respect uit naar de ouders. ,,Je huishouden, je eigen werk, je was ook bijna een ICT'er met al die nieuwe programma's en ook nog leerkracht van je kind. Het is een zware periode geweest voor iedereen."

Inmiddels gaan de leerlingen halve dagen naar school. Prima, vindt Bor. ,,Op school krijgen ze de instructie en de rest van de tijd kunnen ze thuis aan het werk. We nemen ze aan de hand mee door de hoofdvakken, daar ligt nu echt de focus op. De andere zaken komen wel weer." De school heeft een docent die in de risicogroep valt en een zestal leerlingen dat niet naar school komt, maar wel thuis aan de slag is. 

Hoe er terug moet worden gegaan naar hele klassen, weet de directeur nog niet. ,,Alles is nog onder voorbehoud van of het doorgaat natuurlijk. Ik vind het dubbel. Aan de ene kant zou ik het heel fijn vinden als alle kinderen weer naar school gaan en we ook leuke dingen kunnen doen op school. Voor leerkrachten is twee keer de hoofdvakken geven ook pittig. Maar het is nog steeds lastig om die anderhalve meter te houden. Natuurlijk proberen we het wel, voor onze eigen gezondheid en die van anderen, maar bij een instructie geven is het al moeilijk. We moeten het maar nemen zoals het komt. Het is een bijzondere situatie, waar we het voorlopig mee moeten doen."

door Marjanne Dijkstra