Vervoerder Arriva eist concrete toezeggingen van ProRail

Nieuws

SLIEDRECHT - Het treinverkeer op de Merwede-Lingelijn dreigt vanaf komende zondag stil te komen liggen als gevolg van een heftig conflict tussen vervoerder Arriva en spoorinfrastructuurbeheerder ProRail.

Arriva, verantwoordelijk voor het treinverkeer op de Merwede-Lingelijn, weigert namelijk een nieuwe toegangsovereenkomst met ProRail te tekenen. Zonder dit contract mag Arriva vanaf komende zondag, met de ingang van de nieuwe diestregeling, geen treinen meer laten rijden.

In Groningen en Firesland is Arriva verantwoordelijk voor het regionale treinvervoer. De provincies daar hebben al met boetes van enkele tonnen euro’s gedreigd, mocht Arriva daadwerkelijk geen treinen laten rijden. Op zijn beurt wil Arriva op deze manier ProRail onder druk zetten. Vervoerder Arriva is namelijk danig ontevreden over de dienstverlening van de spoorbeheerder. Vanwege toenemende reizigersaantallen eist Arriva verschillende infrastructurele aanpassingen van ProRail, zoals perronverhoging.

Arriva wil onder meer dat ProRail de perrons verhoogt zodat passagiers gelijkvloers toegang krijgen tot de trein. Daarnaast wil Arriva dat de beheerder op verschillende plaatsen voor verbreding van het spoor gaat zorgen, dit om de toenemende reizigersaantallen het hoofd te bieden. Volgens Arriva weigert ProRail harde toezeggingen over deze investeringen schriftelijk vast te leggen.

Woordvoerder van Pro Rail Jos van Vliet: ,,Een aantal regionale vervoerders in Noord-Nederland, waaronder Arriva, weigert de toegangsovereenkomst te tekenen. Zij zijn ontevreden over een aantal zaken. Wij erkennen dat er dingen niet goed zijn gegaan, vooral op communicatiegebied. Ook is er onenigheid over een aantal infrastructurele wensen van de vervoerders. Als Arriva namelijk niet tekent, krijgen ze geen landelijke vergunning en mogen ze niet rijden. Maar dit scenario is erg prematuur. Op dit moment vindt er op hoog niveau overleg plaats met de vervoerders. Aangezien je broedende kippen niet moet storen, kan ik niet inhoudelijk op deze gesprekken ingaan. Ik verwacht wel dat ze er uit gaan komen.”

Arriva was de afgelopen dagen niet bereikbaar voor een verdere toelichting over het verloop van de gesprekken. Eventuele nieuwe ontwikkelingen zullen te lezen zijn op onze website www.kompassliedrecht.nl. Dagblad Trouw berichtte woensdag 5 december overigens over andere problemen met het spoor tussen Sliedrecht en Gorinchem. Op dit stuk ligt de nieuwe Betuweroute pal naast de bestaande spoorlijn. Als er meer dan vier goederentreinen per dag over de nieuwe lijn rijden, springt het sein van de oude lijn op rood. ProRail werkt sinds vorige week in de avonduren aan een oplossing. Op die momenten worden bussen ingezet.

advertentie
advertentie