‘Mijn nichtje huilt veel minder’

6 december 2007 om 00:00 Nieuws

Baby Bram ligt tijdens de overhandiging muisstil in zijn versierde Maxi-Cosi. Aan de rust komt abrupt een einde als Bram met behulp van een afstandbediening wordt aangezet. Binnen enkele seconden is de ruimte gevuld met het geluid van een huilende baby. Pas wanneer docente Verzorging Astrid Meulblok hem een melkfles in zijn mond stopt, houdt Bram op met huilen.

Leerlingen leren oefenbaby Bram verzorgen SLIEDRECHT - Natuurlijk is er beschuit met muisjes vanwege de komst van baby Bram. Alhoewel . . . natuurlijk. Hij mag dan wel 54 centimeter lang zijn, zeven pond wegen en regelmatig de boel bij elkaar krijsen, toch is Bram geen echte baby. Bram is de oefenbaby van praktijkschool De Sprong. De pop is maandag 3 december officieel overhandigd door de bestuursvoorzitter van de school, Bram Lingen, naar wie de baby vernoemd is. De Sprong is de eerste school in de regio Zuid-Holland Zuid die met een dergelijke pop werkt.

Door Jan Malschaert

Chips en sensoren

De levensechte pop zit boordevol chips en sensoren en dat geldt ook voor de bijbehorende attributen zoals fles en luiers. Coördinator Gerard den Hartog, legt uit wat Bram allemaal kan dankzij de elektronica: ,,De baby kan om verschillende redenen gaan huilen; honger, een vieze luier, hoesten of gewoon om aandacht. Het is dan aan de leerlingen om uit te zoeken wat er aan de hand is. Ze hebben tijdens de verzorging een bandje met een chip aan hun hand. Soms is alleen aaien al genoeg om hem stil te krijgen. De pop registreert alles, dus ook als je niets doet of als je hem juist te hard door elkaar schudt. De resultaten worden vervolgens met de leerlingen besproken.”

Aan de Kubus, op het Sliedrechtse industrieterrein Noord-Oost Kwadrant, heeft praktijkschool De Sprong een compleet woonhuis nagebouwd en ingericht. De leerlingen kunnen hier alle aspecten van het dagelijkse huishouden in de vingers krijgen. Sinds kort zijn er een wiegje en een commode in de slaapkamer bijgekomen. De kinderen kunnen nu aan den lijve ondervinden wat er allemaal bij de verzorging van een pasgeboren baby komt kijken.

Gerard den Hartog: ,,We zitten nog in de experimenteerfase en zijn bezig met de ontwikkeling van een lesprogramma. We willen onze leerlingen, meisjes én jongens, leren een kind te verzorgen. In het begin zijn ze afstandelijk, maar al na vijf minuten is het echt een baby geworden. Je ziet ziet wel dat meisjes zich makkelijker overgeven. Jongens vinden het moeilijker. Ik heb één van de jongens al ‘Hou je bek’ horen roepen, maar dat doet’ie dus niet.

Film meekijken

,,Een mooie bijkomstigheid is dat we het romantische beeld van baby’s een beetje kunnen ontkrachten”, vervolgt Gerard den Hartog: ,,De pop komt uit Amerika en daar is het belangrijkste doel zelfs het voorkomen van tienerzwangerschappen. In de toekomst willen we Bram aan leerlingen mee naar huis geven. Dan ervaren ze echt wat het inhoudt. Dat doen we alleen niet zomaar, want iedere pop kost duizend euro.” Christiaan de Vries (16) verwacht zelfs thuis geen problemen: ,,Als er een goede film op tv is, mag hij gewoon meekijken.” Docente Astrid Meulblok: ,,Twee meisjes riepen toen ze de pop zagen direct ‘Wij willen ook een baby’. Ik dacht: mooi, jullie mogen hem als eerste verzorgen. We willen inzichtelijk maken dat een baby niet alleen aandacht vraagt wanneer het jou uitkomt.” Ook Sahneequa (16) en Natasja (16) hebben Bram inmiddels onder hun hoede gehad. Natasja: ,,Het is leuk en leerzaam. Je leert bijvoorbeeld hoe je een baby moet vasthouden. Het kost wel veel tijd en mijn nichtje huilt niet zo veel als deze baby.”

advertentie
advertentie