‘Ik rijd altijd op klompen’

Nieuws
SLIEDRECHT – De Solexpassie van Frans de Jong (55), fotograaf en tot voor kort eigenaar van een zaak op het Merwedeplein, begon een jaar of zes geleden. Een klant liet foto’s bij hem afdrukken waarop een Solex stond. ,,Ik raakte gefascineerd. Je begint met de aanschaf van één exemplaar en dan word je pas echt verliefd.” Inmiddels heeft Frans ruim 40 Solexen, waarvan hij er ongeveer 35 in de verhuur heeft. De Solex komt uit Frankrijk en het verhaal gaat, dat de bromfiets in het geniep, zonder dat de Duitsers er vanaf wisten, tijdens de oorlog werd ontwikkeld door twee broers. In 1941 werden er 30 prototypes op bestaande fietsen gebouwd, in 1942 gevolgd door een voorserie die al het beroemde zwanenhalsframe had. De introductie vond in 1946 plaats. In Nederland werden Solexen van 1948 tot 1969 in licentie gebouwd door de productiemaatschappij Van der Heem NV. Vanaf 1960 kregen ze een koppeling. Voor die tijd moest je met een handel de motor van het voorwiel halen als je stopte, anders sloeg hij af. Door de koppeling kon de motor gewoon op het wiel blijven als je stilstond. Een soort automaatje (OTO). Frans poseert trots voor de fotograaf op zijn oudste exemplaar: een Solex OTO uit 1961. Voor de gelegenheid is hij gehuld in een leren jas en draagt ouderwetse motorhandschoenen. Ook de authentieke helm ontbreekt niet en hij heeft klompen aan. “Ik rij altijd op klompen.” Sinds de Solex onder de categorie snorfiets valt is een helm overigens niet meer verplicht. Hij promoot zijn ‘Solexverhuur Alblasserwaard’ als volgt: ,,Ontdek de schoonheid van de Alblasserwaard op een echte oldtimer Solex. Terug naar de rust en het geluk van de jaren vijftig uit de vorige eeuw.” Op zijn website zijn tips te vinden zoals een bezoek aan de molens van Kinderdijk of het Ooievaarsdorp in Groot-Ammers. Ronddwalen in Nieuwpoort of overvaren met de waterbus naar Dordrecht of via Gorinchem met de pont naar het vestingstadje Woudrichem. Ook biedt hij arrangementen aan in samenwerking met bedrijven als De Krom (Oud-Alblas), De Sampan (Giessenburg) en Wokrestaurant The Bridge (Papendrecht). ,,Vriendenclubs maar ook veel dames weten me te vinden voor vrijgezellenfeesten, familie uitjes en verrassingstochten. De maximale groepsgrootte is in verband met de verkeersveiligheid 25 personen. De minimale leeftijd is 24 jaar en men moet in bezit zijn van een bromfietscertificaat of rijbewijs. Men krijgt duidelijke instructies op papier en ik laat zien hoe een Solex werkt. Grote groepen zijn verplicht mij mee te nemen en met kleine gezelschapjes rijd ik een aantal kilometers mee. Bij pech onderweg kan men altijd bellen.” Afgelopen jaar heeft hij ruim 700 keer een solex verhuurd. Zelfs voor januari dit jaar heeft hij al aanvragen en ook heeft hij al eens een groep wegens drukte af moeten zeggen. Eerst verhuurde hij via zijn zaak in Sliedrecht, waar tussen de fotospullen en religieuze kunst ook een Solex geparkeerd stond. November 2007 stopte hij met de winkel. ,,Ik ben gestopt omdat de kosten steeds maar stegen en er door de digitalisering in de fotografie veel veranderd is. Het Solexgebeuren vind ik tien keer leuker dan de winkel! Maar ik blijf wel fotograaf. De bruidsreportages en portretfotografie gaan gewoon door.” Wegens ruimtegebrek in verband met de solexhobby gaan Frans en zijn echtgenote Lot in de loop van dit jaar verhuizen. Hun vier dochters wonen inmiddels op zichzelf. ,,Ze vinden die Solexen wel leuk voor mij, maar schaamden zich ook wel eens voor hun vader op klompen met zo’n antieke bromfiets”. In maart krijgt het echtpaar de sleutel van een woning in Groot-Ammers. ,,Een moordstek voor de Solexen.” Op 1000 vierkante meter eigen grond met ruim voldoende parkeerplaats. Er zijn vijf garageboxen voor werkplaats en opslag. Frans sleutelt zelf. Hij reviseert zowel frame als moter. Het onderhuis heeft een eigen ingang en toilet voor de klanten. Ook komt er een kleine fotostudio aan huis. ,,Wat woning betreft gaan we er wel wat op achteruit, maar je zit op je Solex binnen 500 meter middenin de polder.” Frans rijdt zelf zomer en winter door. Zowel individueel als in groepsverband. Zijn club bestaat uit zo’n 25 tot 30 personen. Het jongste lid is 16 en de oudste 70, maar de gemiddelde leeftijd ligt rond de 50. Af en toe worden er thema tochten georganiseerd, zoals een worsttoer, een snerttocht en een voorjaarsrit. De herinnering aan de eerste Solex Baggertocht in juni 2004 roept nog steeds een flinke glimlach op. Er deden rond de 50 Solexrijders mee. ,,Geweldig. De dag is georganiseerd in samenwerking met de winkeliersvereniging en de herinneringspenning is een collectors item geworden. Een Solex werkt ontwapenend, je krijgt vaak voorrang en je ondervindt heel veel vriendelijkheid onderweg. Als je met een groep een tocht maakt, krijg je soms zelfs applaus. En het geluid is zo ontzettend mooi… Solex rijden is een feest!” Zie: www.solexverhuuralblasserwaard.nl. Frans de Jong: ,,Een Solex werkt ontwapenend. Je krijgt voorrang en je ondervindt vriendelijkheid.”
advertentie
advertentie