‘Wij proberen de Prius te zijn’

Nieuws

Het enorme complex, zo’n vijftig voetbalvelden, aan ‘de overkant’ is een van de grootste DuPont -vestigingen van Europa. Het spectaculaire schouwspel dat de duizenden lampen op het terrein ‘s nachts opleveren, is een vertrouwd gezicht voor iedereen die in het donker wel eens over de Baanhoek richting Papendrecht rijdt. Minder bekend is wat er allemaal gebeurt op dat indrukwekkend ogende industrieterrein.

Een kijkje in de chemische keuken van DuPont SLIEDRECHT - ,,Als je nu al het materiaal weghaalt dat gemaakt wordt door DuPont dan stopt er een heleboel. De kans is groot dat mensen, bewust of onbewust, spullen in huis hebben die bij DuPont vandaan komen”, vertelt Jaap Mendel, directeur van de DuPont -locatie Dordrecht.

De complexe installaties zorgen vooral bij nacht voor een surrealistische aanblik. In de chemische en andersoortige installaties worden via ingewikkelde processen materialen gemaakt met merknamen als Viton®, Delrin® en Surlyn®. Jaap Mendel: ,,Deze materialen worden voor de meest uiteenlopende producten gebruikt. Viton is een afgeleide van Teflon wat in kettingspray, vezels, verpakkingsmateriaal en zonnecellen zit. Maar ook in Gore-tex, waardoor buitensportkleding lichaamsvocht kan afvoeren en warmte vasthouden.” De lijst met toepassingen lijkt onuitputtelijk. Van Delrin® worden skibindingen, pennen en ritssluitingen gemaakt. En dankzij het afdichtingsrubber Viton® zijn we tegenwoordig gevrijwaard van benzinedampen in de auto.

Ondanks de vele nuttige toepassingen kan de Amerikaanse multinational niet altijd op instemming rekenen. Zo vecht de Sliedrechtse stichting De Derde Merwedehaven de nieuwe vergunning van het bedrijf aan. DuPont vraagt de nieuwe vergunning naar eigen zeggen aan vanwege een eerdere bedrijfsplitsing en om de wijzigingen van de laatste tien jaar vast te leggen. Het plafond van de uitstoot van schadelijke stoffen wordt verlaagd van 900 naar 800 ton. Uit het jaarverslag van 2005 blijkt dat de uitstoot de laatste jaren licht gedaald is en tussen de 250 en 300 ton zit.

Moeilijk haalbaar

Directeur Mendel: ,,Je kan onze uitstoot vergelijken met een zuinige auto. Je probeert de uitstoot zo laag mogelijk te krijgen, maar je moet wel van A naar B. Wij proberen de Toyota Prius te zijn. We proberen de uitstoot door het gebruik van nieuwe technieken voortdurend zoveel mogelijk te beperken. Daar steken we ook veel geld in, maar een uitstoot van nul is zeker voor de laatste procenten moeilijk haalbaar. Daarnaast moeten we om het bedrijf gezond te houden in de toekomst kunnen groeien. Daar creëren we nu ruimte voor. Zeker is dat de bewoners van Sliedrecht erop kunnen vertrouwen dat wij altijd aan de normen voldoen of zelfs beter presteren. Dit geldt ook voor de veiligheid, dat is tenslotte in ons eigen belang.” Dat het bedrijf de veiligheid hoog in het vaandel heeft, blijkt uit de prijs die DuPont Dordrecht recent heeft gewonnen. Het bedrijf is echter nog niet IPPC-proof en beschikt nog niet over de best beschikbare techniek. Dit wordt gewijd aan de complexheid van de installaties.

Complex

,,Wij willen de beste beschikbare techniek, maar dit zijn geen installaties die je zomaar vervangt. Wij voldoen voor 95 tot 99 procent. Aan dat laatste deel wordt hard gewerkt. De overheid weet dit en gaat hiermee akkoord.” Komende vrijdag vindt er overleg plaats tussen DuPont en de stichting DMH. De DuPont -directeur verwacht er ‘met een beetje goede wil’ uit te komen. Daarmee is volgens hem ook de werkgelegenheid in de regio gediend. Zo niet, dan kan de stichting naar eigen zeggen zorgen voor zeven jaar uitstel van de vergunningverlening.

advertentie
advertentie