‘Leuk om dode cijfers te visualiseren’

28 februari 2008 om 00:00 Nieuws
SLIEDRECHT - Gijs Harskamp(72) is al heel lang bezig met het omzetten van cijfers in tabellen en grafieken. ,,Ik heb er plezier in om feiten te rubriceren en visueel waarneembaar te maken.” Hij doet dit omdat hij het zelf leuk vindt, maar ook om mensen te wijzen op en meer te betrekken bij wat er om hen heen gebeurt. Onderwerpen die hem de laatste jaren bezig hielden zijn onder andere de winkeldiversiteit Kerkbuurt en de verkeersveiligheid rond de scholen. Hoewel de heer Harskamp het maken van grafieken, vooral als hobby ziet, is de kiem al gelegd tijdens zijn eerste baan. ,,Toen ik van de technische school kwam ben ik op 17-jarige leeftijd gaan werken bij een grote fabriek. Na een half jaar verhuisde het bedrijf naar Alkmaar. Ik kreeg toen de opdracht het magazijn te gaan stroomlijnen en rubriceren. In de oude situatie was het zo dat de bazen, bovenbazen en onderbazen allemaal hun ‘eigen eilandje’ binnen het grote magazijn hadden. Ik ben elk onderdeel, boutje, moertje en nippeltje gaan rubriceren en heb een logosysteem ontwikkeld. De bazen bleven voortaan voor de toonbank en het magazijnpersoneel erachter.” Dat zijn project geslaagd is mag blijken uit het getuigschrift dat Gijs Harskamp meekreeg, toen hij in 1957 het bedrijf ‘Dynaf Alkmaar’ verliet wegens de dienstplicht. Er stond onder meer in: ,,Voorts is de codering van de magazijnartikelen ondanks zijn jeugdige leeftijd zelfstandig door hem opgebouwd.” Gijs en Diny Harskamp wonen inmiddels alweer ruim 38 jaar in Sliedrecht, waarvan 30 op de oude uitbreiding. In 2007 bracht Gijs de geringe pluriformiteit van het winkelbestand op de Kerkbuurt in kaart. Zo blijkt dat er in 25 zaken kleding te koop is. Er zijn 14 horeca gelegenheden, 5 opticiens, 4 kapsalons, 5 schoenenwinkels en 4 reisbureaus. Dit betreft in totaal 69% van de panden op de Kerkbuurt. De overige 31% zijn woonhuizen, slooppanden, uitzendbureaus, makelaardij en assurantiën en fitnes en welzijn (oktober 2007). In 2005 had hij dit onderzoek ook al een keer uitgevoerd en uit de vergelijking komt naar voren dat sinds die tijd van alle genoemde zaken er nog meer bijgekomen zijn. 45% meer kleding, 25 % meer horeca, 9% meer brillen, 7% meer kappers etc. Gijs Harskamp: ,,Ik heb zowel in 2005 als in 2007 de gemeente en de krant op de hoogte gebracht van mijn bevindingen. Ook deed ik er allerlei aanbevelingen bij. Van de gemeente kreeg ik ‘nul’ reactie en Het Kompas gaf indertijd aan geen ruimte te hebben voor zo’n uitgebreide rapportage.” Harskamp moet erkennen dat het onderzoek dat hij in 2006 deed naar de verkeersveiligheid rond de scholen en de veiligheid voor rolstoelers wel vruchten afgeworpen heeft. Zijn aanbevelingen zijn die keer niet genegeerd en er is gebruik gemaakt van zijn expertise. Ook in de privésfeer wordt er van alles in grafieken en rubrieken gezet in huize Harskamp. Gijs en Diny maken graag flinke reizen met auto en caravan. Een weekje van tevoren puzzelen zij samen uit waar ze precies heen willen, welke route ze gaan volgen en welke culturele bezienswaardigheden ze zullen bezoeken. De landkaart wordt in overzichtelijke stukjes ‘geknipt’ zodat ze niet hoeven te tobben met een grote uitvouwkaart. Gijs: ,,Het is niet zo dat onze vakantie van dag tot dag vast ligt wat betreft de tijdsplanning, maar we gaan wel heel bewust op reis. Ook televisiekijken doen wij bijvoorbeeld heel gericht. Geen gezap en er wordt precies aangevinkt in de gids, wat we willen zien.” Ook teletekst wordt regelmatig bekeken. Zo bracht Gijs in kaart hoeveel pagina’s tekst elke televisiezender van dag tot dag wijdde aan de Tsunami in 2004. Hetzelfde deed hij naar aanleiding van de moord op Pim Fortuyn en op Theo van Gogh. Op de vraag of hij dagelijks in de weer is met cijfers, lijstjes, staatjes en grafieken antwoordt het echtpaar ontkennend. Lachend vertelt Diny: ,,Op zondag zitten we graag samen aan de keukentafel. Kopje koffie en een gebakje erbij. Of een glas wijn. Dat is het moment waarop alles uitgewerkt wordt.” De laatste twee maanden worden er wat minder leuke ontwikkelingen in kaart gebracht. Eind vorig jaar kreeg mevrouw allerlei onverklaarbare gezondheidsklachten en alles wat er vanaf 5 januari gebeurd is aan artsenbezoek, onderzoeken in het ziekenhuis, medicatie etc. is inzichtelijk gemaakt. Ook houdt het echtpaar een grafiek bij van de pijngrens van mevrouw in relatie tot de afstand die zij lopend kan overbruggen. Zo ontdekten zij zelf dat er wat mis ging rond de medicatie. Cardioloog en huisarts spraken hun verbazing uit over de werkwijze van het echtpaar, maar maken dankbaar gebruik van de gegevens. En meneer maakt tijdens het interview dankbaar van de gelegenheid gebruik om Het Kompas te adviseren om de wekelijkse polls inzichtelijk te maken volgens een soort van taartdiagram in de vorm van een ouderwetse Kompas. Gijs Harskamp: ,,Ik vind het nou eenmaal leuk om dode cijfers te visualiseren. Daar kan ik wat mee.” Gijs Harskamp(72) is al heel lang bezig met het omzetten van cijfers in tabellen en grafieken.
advertentie
advertentie