‘Inpassing station een probleem’

16 oktober 2008 om 00:00 Nieuws

,,Wat voor oplossing heeft u voor de toenemende verkeersbewegingen over de Craijensteijn? Heeft u die niet, dan verzoek ik alle bewoners van de Craijensteijn dwars te gaan liggen bij de bouw van het nieuwe station”, vroeg buurtbewoner René de Munck aan wethouder Remco van de Ven van Verkeer en Vervoer. Deze moest eerlijkheidshalve bekennen dat er nog geen oplossing voor is, maar hij vraagt zich af of het daadwerkelijk een probleem is: ,,Het gaat om een veronderstelling van een paar bewoners uit de Craijensteijn. Het is niet zeker dat er meer verkeer komt en als dit een probleem gaat worden, vinden we daar heus wel een oplossing voor. Na de bouw van het station laten we tellingen houden en dan kunnen we maatregelen nemen.”

Wethouder: ‘Niet zeker dat meer verkeer komt’ SLIEDRECHT - Een aantal bewoners uit de wijk Craijensteijn in Sliedrecht vreest dat de verkeersdrukte te hoog wordt in de gelijknamige straat de Craijensteijn. Dit zou gevaar op gaan leveren voor voetgangers en fietsers die het nieuw te bouwen treinstation Baanhoek-West willen bereiken. Dat bleek uit de informatieavond afgelopen dinsdag over dit station dat in 2011 gereed moet zijn. Met de bouw van de halte en de locatie leek niemand moeite te hebben.

Door Peter Stam

De Munck liet zich daarmee niet zomaar uit het veld slaan en beweerde dat er nu al 11.000 verkeersbewegingen per etmaal zijn en dat er na de bouw van het station ongeveer 4.000 bijkomen. ,,Nu dempt u weer de put als het kalf al verdronken is. Het is toch al bekend dat het drukker gaat worden? Of denkt u soms dat het rustiger wordt? Deze weg is gewoon niet geschikt voor al dit verkeer.”

Jeroen Bezemer is het met De Munck eens en verhelderde: ,,De Parallelweg wordt aan beide kanten opgeheven en dat verkeer gaat dus òf met een hele gekke slinger door de nieuwe wijk of gaat over de Craijensteijn. Het station is niet het probleem, alleen de inpassing nog.” Herhaling is vaak de kracht van de boodschap en dus antwoordde de wethouder nog eens met: ,,Als het een probleem is zorgen we dat het wordt opgelost. We laten toch niet zo’n prachtig station bouwen met een veel te gevaarlijke weg?”

Het twaalf meter hoog gelegen station krijgt honderd fietsklemmen, vijftig fietskluizen, 41 parkeerplaatsen, beschutte wachtgelegenheid en een lift om het de reiziger zo aangenaam mogelijk te maken. De statie moet eenheid in verscheidenheid gaan uitstralen en vooral herkenbaar zijn. Voordat het zover is moet het station uiteraard worden gebouwd. Dit riep ook nog enige vragen op omdat het de bedoeling is dat het station ’s nachts wordt gebouwd. ,,Hoeveel nachten wordt er aan gewerkt en heb ik er veel overlast van?”, vroeg een bezorgde vrouw aan Roland Jansen, afgevaardigde van spoorbeheerder Prorail. Deze kon haar enigszins gerust stellen omdat er is besloten om vooral te bouwen in de rustigere periodes en dan gewoon overdag. ,,Voor dit kunstwerk moet worden geheid, dat geeft overlast, maar hoeveel er ’s nachts gewerkt gaat worden is nog niet bekend.” De avond werd met zo’n zeventig mensen druk bezocht. Na het definitieve bouwvoorstel wordt er nog een informatieavond gehouden.

advertentie
advertentie