Zorg en scholing slaan handen ineen

18 december 2008 om 00:00 Nieuws

Bijna alle appartementen in het complex zijn verhuurd; als iedereen is verhuisd wonen er tien echtparen en tien alleenstaanden in het gebouw. Den Boer: ,,De ouderen wonen daar zelfstandig. In het appartementencomplex wordt wel extramurale zorg, gesplitst in huishoudelijke zorg en persoonlijke verzorging, verleend door de Stichting Waardeburgh. De combinatie met scholieren die zorg verlenen zie je echter nergens.”

SLIEDRECHT - ‘Iets unieks’. Zo noemen directeur van het Griendencollege Jos van de Voort en locatiemanager van Overslydrecht en de Waard Gert-Jan den Boer de samenwerking die zij zijn aangegaan. Naast de school is aan de Thorbeckelaan een nieuw appartementencomplex verrezen met twintig zorgwoningen. Den Boer: ,, Het is niet bijzonder omdat daar ouderen wonen. Wél uniek is de zorg die de leerlingen van de school gaan verlenen aan de ouderen in het complex. De zorg wordt gewaarborgd door Stichting Waardeburgh.” Door Marjanne Dijkstra

Op het vmbo krijgen leerlingen te maken met beroepen in de zorg, zo legt directeur van het Griendencollege Jos van de Voort uit. ,,Op andere scholen snuffelen leerlingen alleen maar aan de zorg, bij ons krijgen ze er echt mee te maken. Natuurlijk kan je met een medeleerling oefenen hoe het is om met een rolstoel te rijden, maar het blijft een spelletje. Die medeleerling voelt niet de pijn die een oudere soms heeft. En thuis maak je gewoon schoon, maar als je aan het schoonmaken bent bij een oudere moet je je bewust zijn van wat er gebeurt. Het kan zijn dat die persoon een traantje laat omdat hij of zij het zelf niet meer kan. Hoe simpel ook, het werk heeft een diepe betekenis. Door het geleerde dicht bij school daadwerkelijk in de praktijk te brengen, leren jongeren dat werken in de zorg er toe doet. Je maakt vaak geen keus voor de zorg, de zorg is een gevoel.”

Steeds minder mensen kiezen voor werken in de zorg, maar in een land dat vergrijst zijn genoeg zorgverleners nodig. Daarom besloten het Griendencollege en Stichting Waardeburgh voor deze constructie te gaan. Ze werden daarbij geholpen door woningcorporatie Tablis. Van de Voort: ,,Tablis heeft veel geld gestoken in de bouw van de appartementen. De corporatie vervult een sociale rol in het geheel, Stichting Waardeburgh levert mensen voor de zorg en wij willen het leerproces versnellen en jongeren de waarde van de zorg meegeven. Volgend jaar sluit ook het mbo aan bij deze manier van zorgverlening.”

Het ‘betekenisvol leren’ start al in het tweede jaar van het vmbo, weet Van de Voort. ,,Leerlingen kunnen zich dan oriënteren op de zorg en bijvoorbeeld wandelen met de senioren. In het derde en vierde leerjaar gaan ze echt zorg verlenen bij de ouderen. Het is echter niet alleen zorg die we aanbieden. Leerlingen van de techniekafdeling zouden bijvoorbeeld klusjes kunnen doen. En ook kunnen de bewoners uit het complex hier naar de kapper of eten. We hebben hier op school zoveel verschillende disciplines waar we voor de jongeren leermogelijkheden uit kunnen halen. En het is gewoon bewezen dat je iets beter leert als je het in de praktijk brengt. In de school is ook een appartement nagebouwd op ware grootte zodat leerlingen makkelijker kunnen oefenen.”

Gert-Jan den Boer vertelt dat Stichting Waardeburgh eerst een opstartfase ingaat met de bewoners van de appartementen. ,,Tot februari gaan we aan de slag om de zorg goed op poten te krijgen. Daarna komen de leerlingen erbij om zorg te verlenen; dat varieert van hulp met opstaan, aankleden, een ontbijtje maken of alleen even goedemorgen wensen. Jongeren zijn trouwens nooit alleen aanwezig bij een oudere; altijd is er iemand bij van Stichting Waardeburgh. We hebben als organisatie wel moeten opschalen voor dit project, maar we hadden sowieso meer mensen aan moeten nemen voor extramurale zorg in de woningen. De mensen die zijn komen wonen in de appartementen weten dat ze in een schoolsetting terecht komen. Ze vinden het fijn dat ze op deze manier nog iets kunnen bijdragen aan de maatschappij.”

Het nieuwe project dat de partijen samen opstarten is dus niet alleen in het belang van de ouderen, maar zeker ook in het belang van de leerlingen. Den Boer: ,,Het is een unieke manier, waarin jonge mensen leren door te doen. Op de school is een kweekvijver van nieuwe zorgcollega’s aanwezig, het is een groeimarkt en als Stichting zijn we heel erg enthousiast over deze aanpak. Voor het leerproces kan aanvangen, gaan wij aan de slag om zorgafspraken met de bewoners te maken. De zorg moet worden gewaarborgd en de nieuwe bewoners moeten eerst even settelen.”

advertentie
advertentie