Toenemend gebruik Sensoor wijst op eenzaamheid

Nieuws

REGIO - Steeds meer mensen maken gebruik van de telefonische hulpdienst van Sensoor. In 2008 hebben 18.969 mensen contact gezocht met de telefonische en digitale hulpdiensten van Sensoor Zuid-Holland (zuid en midden). Een stijging van tien procent ten opzichte van 2007. Eenzaamheid blijft de belangrijkste reden om te bellen. Dit blijkt uit het jaarverslag dat 31 maart verscheen.

Sensoor is er voor mensen die hun verhaal niet in de eigen omgeving kwijt kunnen of durven. Anoniem en vertrouwelijk, dag en nacht. Steeds meer mensen maken hier gebruik van. Zowel het aantal gebruikers van Sensoor dag en nacht als van Sensoor in eigen taal, is met tien procent gestegen. Met Sensoor dag en nacht zijn 16.650 gesprekken gevoerd. Met Sensoor in eigen taal 1375 gesprekken. Sensoor in eigen taal is voor mensen die met iemand willen spreken die hun eigen cultuur verstaat. Zo gewenst kan er in de talen Farsi, Arabisch, Turks, Engels en Frans gesproken worden. De stijging van gesprekken heeft mede te maken met de publiciteit rond het vijftig jaar bestaan van Sensoor (voorheen SOS Telefonische Hulpdienst) in 2008.

Bij Sensoor dag en nacht werd vooral gebeld rond de onderwerpen eenzaamheid, psychosociale problemen (depressie, angst, spanning etc) en relatieproblemen. Bij Sensoor in eigen taal werd er het meest gepraat over informatievragen, relatieproblemen en eenzaamheid.

Van de digitale diensten (email en chat) van Sensoor Zuid-Holland is 880 keer gebruik gemaakt. Een daling van zes procent. Deze daling heeft niet zozeer te maken met de vraag naar digitale hulp maar meer met de verminderde capaciteit van vrijwilligers bij de chat- en e-maildienst. Landelijk zijn het aantal digitale gesprekken met negen procent gestegen. Over psychosociale problemen, relatieproblemen en geweld werd het meest gemaild of gechat.

Sensoor Zuid- Holland (zuid en midden) is onderdeel van Sensoor Nederland. Sensoor heeft 25 vestigingen in het hele land. In 2008 is er landelijk 229.379 keer gebeld naar Sensoor. Op de afdeling Sensoor Zuid-Holland (zuid en midden) werken 98 vrijwilligers, die jaarlijks meer dan 18.000 chat-, mail- en telefoongesprekken voeren op de drie vestigingen Rotterdam, Spijkenisse en Dordrecht. Vanaf april 2009 ook in Gouda.

advertentie