VVD reageert op zes stellingen

22 februari 2010 om 00:00 Nieuws

1. Sliedrecht moet uit het samenwerkingsverband met Drechtsteden stappen als het geen financieel voordeel oplevert en andere samenwerkingen overwegen (Graafstroom? Hardinxveld?).

De Sociale Dienst Drechtsteden (SDD), de Gemeentelijke Belastingdienst Drechtsteden (GBD) en het Service Centrum Drechtsteden (SCD) werken efficiënt en leveren financieel voordeel op. Door deelname van Sliedrechtse VVD-raadsleden aan de Drechtraad wordt op hoofdlijnen toegezien op een permanente inzet van sterker en voordeliger functioneren van deze onderdelen.

De gemeente Graafstroom, Nieuw-Lekkerland en Liesveld hebben zelf een samenwerkingsverband aangegaan en zullen in 2013 als één gemeente verder gaan.

De gemeenten Hardinxveld-Giessendam en Sliedrecht onderhouden bestuurlijk goede contacten. De beide gemeenten zouden in het samenwerkingsverband Drechtsteden gezamenlijk een stevigere positie kunnen innemen als Sliedrecht alleen. Op deze wijze kan Hardinxveld-Giessendam evenals Sliedrecht een eigen identiteit behouden.

2. Woningbouw ten noorden van het spoor is uit den boze.

De VVD erkent dat woningbouw ten noorden van de spoorlijnen nu geen haalbare zaak is.

Ten noorden van de spoorlijnen moet een groene overgangszone worden ingericht voor sport en recreatie. Als op termijn zou blijken dat door groei van de bevolking woningbouw op bepaalde schaal gewenst zou zijn in dit gebied, dan dient dat bespreekbaar gesteld te worden.

3. De gemeente moet fors bezuinigen. Dit mag ook ten koste gaan van grote projecten.

De VVD vindt dat de gemeente moet bezuinigen in haar eigen exploitatie lasten. Grote projecten dienen ook het algemene belang. De VVD is van mening dat de gemeente Sliedrecht moet blijven investeren in dit algemene belang.

4. Sliedrecht moet alles uit de kast halen voor sluiting van de Derde Merwedehaven in 2012.

De VVD vindt evenals de andere politieke partijen die in de Sliedrechtse raad vertegenwoordigd zijn, dat de Derde Merwedehaven zo snel mogelijk dicht moet. Er is een afspraak gemaakt met de Provincie Zuid-Holland voor een verbetering van de onderlinge communicatie.

Het stort onmiddellijk sluiten betekent het afkopen van de meerjarige exploitatie lasten. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan worden gesteld het afkopen meer kost dan de gemeente Sliedrecht kan opbrengen. Financieel gezien is dit geen reële optie.

5. Winklerplein moet schot in komen, al is het met een hoge woontoren.

De VVD vindt met de meerderheid van de gemeenteraad dat de herinrichting van het Burgemeester Winklerplein op budgettair neutrale wijze uitgevoerd moet worden. De VVD heeft gezamenlijk met de meerderheid van de gemeenteraad kaders gesteld voor de herinrichting en als gevolg hiervan de drie inschrijvers beoordeeld. Alle drie de inschrijvers hebben in hun plannen hoogbouw opgenomen omdat het anders financieel niet te realiseren is.

De VVD is van mening dat de herinrichting van het Burgemeester Winklerplein spoedig moet worden aangevangen.

6. Sliedrecht is verkeersveilig en goed ontsloten.

Toen Sliedrecht nog niet zo vol gebouwd was als nu, presenteerde de Sliedrechtse VVD een visie op het verkeer in 1970. In dit plan zou de Deltalaan in westelijke richting onder de spoordijk door verlengd worden en aansluiten op de Burgemeester Keizerweg in Papendrecht. De Thorbeckelaan zou in oostelijke richting worden verlengd tot het knooppunt in Sliedrecht-Oost en aansluiten op de Peulenlaan. Onder het viaduct A15 - Stationsweg zou een verkeersplein komen met aansluitingen op de A15, de Nijverwaard en richting de sportvelden. Voor dit verkeersplan was destijds in de gemeenteraad geen meerderheid te vinden.

Sliedrecht is door de tijd een op stedelijke wijze bebouwde gemeente geworden en ligt ingesloten tussen spoorlijnen, een rijksweg en een rivier. Op basis van dit gegeven kan de bestaande infrastructuur niet meer dan zoveel als mogelijk aangepast en verbeterd worden. Overzichtelijke wegen zijn begrijpelijk en daardoor meer veilig. De verkeersveiligheid ligt in handen van een ieder die aan het verkeer deelneemt.

advertentie
advertentie