Treinhalte krijgt een open karakter

13 juni 2010 om 00:00 Nieuws

Aandacht

voor geluid

en veiligheid

SLIEDRECHT - Projectbureau MerwedeLingelijn en Arriva willen in 2018 een verdubbeling van het aantal treinreizigers hebben gerealiseerd op de spoorverbinding tussen Dordrecht en Geldermalsen. Om dat doel te bereiken worden vijf nieuwe treinhaltes gebouwd en wordt bij Dordrecht Stadspolders en in Hardinxveld-Giessendam het spoor verdubbeld. De nieuwe halte bij Baanhoek wordt medio 2011 in gebruik genomen. Omdat binnenkort de voorbereidende werkzaamheden van start gaan (na de bouwvak begint het échte werk) werd donderdag een informatieavond gehouden in De Lockhorst. Veel vragen gingen over geluid.

Door Erik de Bruin

De bijeenkomst had een informatief karakter. Omwonenden en belangstellenden lieten zich voorlichten over het project. Ze hadden een paar noten op hun zang, met name over het geluidsaspect. Een bewoonster van de Baanhoek liet weten dat tijdens een vorige bijeenkomst in oktober 2008 was beloofd dat iets zou worden gedaan aan het piepende spoor. ,,Nu is het moment daar”, antwoordde Mick Lenssen namens ProRail. ,,Tijdens de werkzaamheden worden treinvrije periodes ingelast en dan kan ook de rails worden gelast.” De langste treinvrije periode is van 16 tot 24 oktober. Verder rijden ook in de weekenden van 27-28 november en 11-12 december geen treinen tussen Dordrecht en Sliedrecht. Mocht het nodig zijn worden meer treinvrije periodes ingelast. Medio 2011 verwacht ProRail zover te zijn dat de halte in gebruik kan worden genomen. Het volledige project wordt in de eerste of tweede maand van 2012 afgesloten.

Sociale veiligheid

Naast realisering van een treinhalte wordt een transferplein voor bussen aangelegd en wordt een spoorviaduct gebouwd. Er komen honderd fietsklemmen, vijftig fietskluizen en 41 parkeerplaatsen. Een man in de zaal vroeg zich af of 41 parkeerplaatsen wel genoeg is. ,,Het is anderhalf keer meer dan de norm”, legde Ferry van der Koele uit. Hij is werkzaam voor het projectbureau. Van der Koele vertelde ook dat sociale veiligheid van essentieel belang is de MerwedeLingelijn aantrekkelijk te maken voor reizigers. ,,Al sinds we met de eerste planvorming bezig zijn staat het zeer hoog op de agenda. Op alle nieuwe haltes komt per definitie camerabewaking en ook op de bestaande stations worden camera´s geïnstalleerd. De beelden worden in Gorinchem uitgelezen op een bureau dat 24 uur is bemand.” Om de sociale veiligheid te bevorderen krijgt de treinhalte bij Baanhoek een open karakter.

Clausule

Het geluidsaspect kwam daarna nogmaals aan de orde. Een vrouw die ook op Baanhoek woont vroeg of het lawaai niet zal toenemen aangezien treinen die vanuit Dordt komen moeten afremmen op de brug. Lenssen legde uit dat afremmen juist minder herrie veroorzaakt. Op haar opmerking dat ondanks de nieuwe treinen (die volgens ProRail een stuk geluidsarmer zijn) je elkaar nog steeds niet kan verstaan als je in de tuin zit en een trein voorbijraast, zei hij dat aan de stalen brug niets valt te doen. ,,Dat is voor nu een maatje te groot.” De slotvraag kwam van een vrouw die nieuwsgierig was of in het contract een clausule is opgenomen waarin de uitvoerder wordt verplicht het werk binnen een bepaalde termijn af te hebben en zo niet of hij dan voor de kosten moet opdraaien. ,,Niet zo'n gekke vraag in deze tijd, denk ik. Zeker als je bedenkt wat allemaal fout is gegaan met de Noord-Zuidlijn in Amsterdam.” Van zo'n clausule is inderdaad sprake. ,,Als de aannemer eerder klaar is wordt hij niet beloond, maar beloont hij in feite zichzelf doordat hij sneller ander werk kan aannemen”, aldus een woordvoerder van ProRail. Op de vraag of de fiets in de lift past kwam een duidelijk 'Ja' als antwoord. Wie de fiets wil meenemen kan dus met zijn tweewieler op het hooggelegen perron komen. Ook de brancard van ambulancebroeders past in de lift.

Foto: Een artist impression van de nieuwe treinhalte, bezien vanuit Papendrecht.

advertentie
advertentie