‘Vuurbang voor onze huizen’

30 juni 2010 om 00:00 Nieuws

SLIEDRECHT – ,,Vanaf september 2004 zijn we al bezig om actie te voeren. Maar er gebeurt niets. We zijn vuurbang voor onze huizen; ze staan te schudden als er bussen of vrachtwagens langs rijden.” Een aantal bewoners van de Kerkbuurt en de Molendijk is ten einde raad. Volgens hen hebben hun huizen al jarenlang te lijden van de bussen en vrachtwagens die over de dijk denderen. ,,Bij een buurman is de ruit zelfs door midden gescheurd, en op Kerkbuurt 234 is de voorgevel geschampt. Er moet nu echt iets aan gedaan worden. Als de gemeente het niet doet, doen we het zelf. Desnoods gooien we de Kerkbuurt dicht.”

Door Ariënne Megchelsen

Menig automobilist zal het al zijn opgevallen: het spandoek dat regelmatig te zien is op de hoek van de A.W. de Landgraafstraat en de Kerkbuurt. ‘Geen vrachtwagens en bussen, 30 is de maximumsnelheid’ is er met zwarte letters op het doek geverfd. Gerard Vrooland hing het op om automobilisten op de verkeersregels te wijzen. Samen met Sjaak Danel, Rick Hoek, familie Korporaal en Robert Nodelijk doet hij zijn verhaal over de problemen die de Kerkbuurtbewoners ervaren. Hoewel uit hun verhaal naar voren komt dat het probleem vooral ligt in de bussen en vrachtwagens die ‘langs denderen’, zijn ook de gewone automobilisten die veel harder rijden dan de toegestane snelheid een grote bron van ergernis voor de bewoners. Sjaak Danel laat een document zien dat hij in juli 2009 heeft gemaakt. ,,Ik ben gewoon eens een paar dagen de snelheid van de auto’s die hier langs rijden gaan controleren. Op de ene dag reed 71 procent te hard, de andere dag was dat zelfs 85 procent. Als de politie hier zou controleren op snelheid, zouden ze goudgeld verdienen. Maar wij horen van de politie dat de overtredingen niet erg genoeg zijn. Als auto’s veertig rijden in een dertig kilometer zone, is dat volgens hen acceptabel. Daar kun je met je verstand toch niet bij?”

De grootste zorgen maken de bewoners zich echter om het zware verkeer dat over de Kerkbuurt rijdt. ,,In verband met de werkzaamheden aan de Thorbeckelaan rijden er nu vier lijnen extra over de Kerkbuurt. Maar dat kan hier helemaal niet. Deze dijk is ooit gemaakt voor de schillenboer, hij is niet geschikt voor bussen. Bovendien rijden die bussen vaak leeg voorbij. Bij de halte bij Waerthove stappen er hooguit vier mensen per dag in. We hebben dat in 2008 met een intensief onderzoek geconstateerd. Het is toch energieverspilling om voor die paar passagiers een bus te laten rijden?” Vrooland vult aan: ,,De gemeente moet zijn verantwoordelijkheid nemen: als ze hier zwaar verkeer langs willen laten rijden, moeten ze zorgen voor een goed wegdek. Anders gaan wij de schade bij de gemeente neerleggen.” ,,Ik heb mijn huis tien jaar geleden gekocht”, vertelt Hoek. ,,Toen heb ik de scheuren dichtgesmeerd. Maar het gaat nu opvallen dat er veel meer scheuren in komen. We werken voor onze huizen, we willen niet dat ze kapot gaan.”

Met angst en beven zien de bewoners dan ook de sloop en nieuwbouw van de Oude Uitbreiding West tegemoet. ,,Je kunt erop rekenen dat er hier dan vijf jaar lang dagelijks vrachtwagens van 14,5 ton voorbij komen rijden. Dat zie ik niet zitten.”

De bewoners hebben het gevoel dat ze door de gemeente en de Provincie niet gehoord worden. ,,Vorig jaar november is er een inspraakavond geweest over het verkeersbeleidsplan. Daar hebben wij als Kerkbuurtbewoners unaniem gezegd: ‘Wij willen het zware verkeer op de Kerkbuurt weg hebben. Maar de gemeente doet niks. Ja, ze hebben één buslijn weggehaald, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk. Ook hebben we een keer een brief aan de Provincie gestuurd, maar daar hebben we nooit wat van gehoord. Ze laten ons gewoon verzuipen."

Monique Boer, voorlichter van de gemeente Sliedrecht, zegt zich niet helemaal te kunnen vinden in de kritiek van de Kerkbuurtbewoners. ,,De klachten van deze mensen zijn bij ons bekend, en ook bij de wijkcoördinator en het wijkplatform. We hebben een aantal keer een bewonersavond gehouden, waarbij er inderdaad klachten naar voren zijn gekomen over de verkeerssituatie op de Kerkbuurt. Wij hebben toen voorgesteld om een wegversmalling in te voeren, maar dat wilden de bewoners niet. Daarom hebben we een andere maatregel ingevoerd: we hebben van de Kerkbuurt een dertig kilometer zone gemaakt. Daar houden de automobilisten zich inderdaad niet altijd aan, maar de politie is echt wel bezig om dit te handhaven. We nemen de klachten van de bewoners heel serieus en we proberen actie te ondernemen wanneer er problemen zijn. Zo hebben we na klachten van bewoners een aantal buslijnen van de Kerkbuurt afgehaald, en zijn we met Arriva in gesprek gegaan om hen op het hart te drukken toch vooral rustig te rijden.”

Hans Appeldooren, beleidsmedewerker verkeer en vervoer bij de gemeente Sliedrecht, vertelt bovendien dat er wel degelijk gebruik wordt gemaakt van de halte bij het ziekenhuis en Waerthove. ,,Het is een basisvoorwaarde van de provincie dat het ziekenhuis goed bereikbaar moet zijn. Toen de bus vanuit Papendrecht een tijdje niet naar het ziekenhuis reed, hebben we veel klachten gehad van mensen. Mijn beeld is dus dat de halte wel degelijk nut heeft.”

Zowel Boer als Appeldooren geven aan dat de gemeente niet stil zit. ,,We zijn bezig om een verkeersbeleidsplan op te stellen. Aan het einde van dit jaar willen we met een concreet actieplan naar de raad stappen. Voordat we dat doen, willen we een terugkoppeling geven aan de bewoners en hen raadplegen over de keuzes die we aan de raad voor willen leggen.” Appeldooren geeft verder aan dat onderhoud van het wegdek op de Kerkbuurt in de planning staat, maar dat dit volgend jaar waarschijnlijk nog niet gaat gebeuren.

Boer: ,,Wij kunnen nu gesprekken aangaan met Arriva en de politie, maar verder kunnen we op het moment niet zo heel veel doen.”

advertentie
advertentie