Gemeente streeft naar turborotonde bij A15

2 maart 2011 om 00:00 Nieuws

SLIEDRECHT - Als Rijkswaterstaat over de brug komt met extra geld kan in 2012 een zogeheten turborotonde worden aangelegd bij de op- en afritten van de A15 ter hoogte van Baanhoek-West.

Door Erik de Bruin

,,Vanuit de grondexploitatie van Baanhoek-West is er geld voor de aanleg van een standaardrotonde”, aldus Hans Appeldooren, die werkzaam is voor de gemeente als beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer en dinsdagavond op verzoek van de gemeenteraad een presentatie hield over het Verkeersbeleidsplan dat voor de komende twintig jaar is vastgesteld. De rotonde bij de A15 is een project waarvoor gedeeltelijke financiële dekking is. Rijkswaterstaat zal te hulp moeten schieten om de snelle tweebaans-rotonde daadwerkelijk te kunnen realiseren. ,,Daarover zijn nu onderhandelingen gaande. Als de financiering rond komt kan de rotonde in 2012 worden aangelegd." Appeldooren legde de aanwezige raadsleden en geïnteresseerde burgers uit dat de wens van een turborotonde uit de koker komt van Rijkswaterstaat omdat zij in een standaardrotonde niet de gewenste oplossing ziet voor een betere doorstroming. ,,Ze vrezen dat er opstoppingen ontstaan wat zelfs kan leiden tot extra filevorming op de snelweg."

Fietspad de Horst

Een ander project waarvoor gedeeltelijke financiële dekking bestaat is de aanleg van een fietspad in de Horst. Met name kinderen profiteren hiervan doordat ze niet meer om hoeven te fietsen als ze vanuit de Grienden naar school gaan. Bovendien bevordert het de verkeersveiligheid omdat ze niet meer langs het winkelcentrum hoeven te fietsen. Waar het vaak druk is vanwege de bevoorrading van de supermarkt. De gemeente heeft 35.000 euro subsidie gekregen en vraagt toestemming aan de gemeenteraad om 65.000 euro uit de Reserve Infrastructuur te mogen plukken zodat de financiering rond is en het fietspad nog dit jaar kan worden aangelegd. De raad vergadert hierover op dinsdagavond 15 maart en neemt twee weken later een besluit. De gemeente wil de Reserve Infrastructuur ook benutten om onderzoek te doen naar fietsenstallingen in het centrum (lees: Burgemeester Winklerplein en de Kerkbuurt) en bij sportaccommodaties en het verbeteren van de Oost/West-verbinding voor fietsers door eventueel een alternatieve route door de wijk Crayestein te laten lopen. Tevens vraagt de gemeente de raad om een vrijbrief om bij de herbestrating in wijken desgewenst extra parkeerplaatsen en/of snelheidsremmende obstakels te realiseren als daar behoefte aan is. Zodoende kan zonder telkens toestemming te vragen een greep worden gedaan uit de reserve.

Rotondes

In het Verkeersbeleidsplan, dat een jaar geleden al op hoofdlijnen is vastgesteld, staan naast projecten die zijn/worden uitgevoerd ook veel nieuwe projecten vermeld. Met name rotondes zijn populair. Ze staan ingetekend op de Parallelweg (langs industrieterrein Nijverwaard), de Thorbeckelaan en de Rembrandtlaan. Niet dat op al die plekken ook daadwerkelijk rotondes worden gerealiseerd. De bomen groeien immers niet tot in de hemel, zeker nu niet. Appeldooren: ,,We hebben een bescheiden budget waardoor je genoodzaakt bent keuzes te maken en creatieve oplossingen te bedenken. Wat we nu voordragen aan de raad heeft prioriteit." Daar horen rotondes dus niet bij. Behalve dan de turborotonde bij de A15, maar daar is al geld voor vanuit de grondexploitatie. Legt Rijkswaterstaat niet bij dan moet iets anders worden bedacht. Een bestuurslid van de Fietsersbond adviseerde vanuit het publiek nog eens goed te kijken naar de voorrangssituatie bij rotondes. Sliedrecht vaart tegen de stroom in door ervoor te kiezen fietsers uit de voorrang te houden. ,,Heroverweeg dat nog eens want het gaat je heel veel geld kosten om het allemaal weer te veranderen als het over enkele jaren Europese wetgeving wordt." Dat het vanuit Europa wordt verplicht dat fietsers voorrang hebben is hij van overtuigd: ,,Op dit moment is de verhouding in Europa tachtig - twintig."

advertentie
advertentie