Turborotonde A15 komt niet vanzelf

28 december 2011 om 00:00 Nieuws

SLIEDRECHT - De gemeente Sliedrecht vertelde begin maart tijdens een presentatie over het Verkeerbeleidsplan, dat voor de komende twintig jaar is vastgesteld, te streven naar een zogeheten turborotonde bij de op- en afrit van de A15 ter hoogte van Baanhoek-West. Met behulp van Rijkswaterstaat zou de snelle tweebaans-rotonde in 2012 gerealiseerd kunnen worden. Daar zit hem echter de crux want hoewel het streven onveranderd is, is Rijkswaterstaat, geplaagd door de bezuinigingsdrift van minister Schultz van Haegen, vooralsnog niet van plan over de brug te komen met een financiële bijdrage, die wel noodzakelijk is.

Door Erik de Bruin

Vanuit de grondexploitatie van Baanhoek-West, de nieuwbouwwijk die ten zuiden van de rijksweg aan het verrijzen is, is er geld voor de aanleg van een standaardrotonde oftewel een enkele rotonde. Rijkswaterstaat pleit echter voor een turborotonde omdat ze vreest dat er anders opstoppingen ontstaan, wat zelfs kan leiden tot extra filevorming op de A15. Dat plaatje kreeg de gemeenteraad negen maanden geleden voorgeschoteld tijdens een informatieve bijeenkomst. ,,Van een turborotonde is nog geen sprake'', laat verkeerswethouder Ad de Waard weten. ,,We blijven aan de weg timmeren, maar het heeft nog even tijd nodig. We zijn zwaar aan het verzinnen hoe we deze nare situatie kunnen oplossen. Iedereen kan beamen dat momenteel geen sprake is van een fatsoenlijke verkeersafwikkeling.'' Komend jaar zou volgens hem een doorbraak moeten plaatsvinden. Dat zou kunnen betekenen dat alsnog voor een enkele rotonde wordt gekozen als tijdelijke oplossing. De Waard zegt dat niet liever niet te willen: ,,Je gaat dan goed geld naar kwaad geld gooien. Naar onze beleving zal je over enkele jaren een dubbele rotonde móeten aanleggen. Toekomstige ontwikkelingen zoals de verbetering van het N3-kruispunt boven de A15 (ter hoogte van Papendrecht, red.) en de bouw van een containertransferium in Alblasserdam leiden tot een toename van het aantal verkeersbewegingen en een betere doorstroming. Met als gevolg dat het drukker wordt op de afrit. Een enkele rotonde is dan niet voldoende voor een adequate doorstroming. Kijkend naar de kosten kan je beter voor een duurzame oplossing kiezen die duurder is, maar wel geschikt is voor de lange termijn.''

Lobbyen

Met 'aan de weg blijven timmeren' doelt de wethouder op lobbyen bij hogere overheden. Dat is nodig want de onderhandelingen met Rijkswaterstaat, die met forse bezuinigingen is geconfronteerd, hebben (nog) geen resultaat gehad. Zij wil de noodzaak aangetoond zien. ,,Momenteel is die er in hun ogen niet omdat er geen sprake is van terugslag op de A15'', aldus De Waard.

Juist het verkeer dat uit de wijk komt en de snelweg wil opschieten staat vast omdat zij voorrang moet geven aan het verkeer dat de A15 verlaat. Wie hier tijdens de spits getuige van is weet echter dat de situatie behoorlijk precair is. Vandaar ook dat de gemeente niet loslaat. De Waard: ,,Nadeel is dat de motie van de ChristenUnie in de Tweede Kamer om studie te doen naar de A15 is verworpen. Een voordeel is dat regeringspartij CDA geen geld wil uitgeven aan het aanpassen van snelwegen om ze klaar te maken voor een snelheidsverhoging naar 130 kilometer per uur. Voor die plannen heeft de minister ruim honderd miljoen euro over. Gaan de plannen niet door dan blijft er aardig wat geld over. Ook voor een goede verkeersafwikkeling in Sliedrecht-West. Wij als gemeente vinden dat noodzakelijk en zullen daar dan ook op aan blijven dringen.'' Omdat het voor alle inwoners van belang is kan er misschien geld uit de gemeentekas worden gehaald. Sliedrecht zal echter net als elke andere gemeente bedachtzaam met haar geld moeten omgaan. Een turborotonde kost meer dan een miljoen.

advertentie
advertentie