Afbeelding
Archief BDUmedia

SP en CU-SGP vragen definitieve oplossing MerwedeLingelijn

27 januari 2012 om 00:00 Nieuws

REGIO - De SP en Christenunie-SGP in Zuid-Holland vragen het provinciebestuur om een oplossing voor de aanhoudende problemen op de MerwedeLingelijn. ,,We hebben veel geïnvesteerd in de MerwedeLingelijn, het is treurig dat het nu zo mis lijkt te gaan. We hopen dat het provinciebestuur de zaak aanpakt", aldus CU-SGP Statenlid Willy de Zoete.

De SP en CU-SGP stellen de situatie aan de kaak nadat bleek dat er door een seinstoring, voor de vierde keer in een week tijd, het treinverkeer op een deel van de MerwedeLingelijn stil viel. De nieuwe dienstregeling blijkt bovendien veel te krap. SP Statenlid Lies van Aelst: ,,Al meerdere malen hebben we aandacht gevraagd voor de terugkerende problemen op de MerwedeLingelijn, we vragen de Gedeputeerde de problemen nu definitief op te lossen."

De beide fracties stellen vragen om duidelijk te krijgen welke problemen zich precies voordoen op de MerwedeLingelijn sinds de invoering van de kwartierdienst. Ook willen de fracties weten of de al genomen maatregelen effect hebben en welke oplossingen het Provinciebestuur zien voor de aanhoudende problemen.

Gerard Hofstede, woordvoerder namens Ingrid de Bondt (Gedeputeerde Verkeer en Vervoer), kan nu nog niet reageren op de gestelde vragen. ,,We moeten eerst onze antwoorden formuleren richting de fracties en kunnen dan pas naar buiten toe iets zeggen."

Ook Bram Donkers, communicatiemanager van de MerwedeLingelijn, wilde niet reageren op de vragen. ,,Die zijn gesteld aan de Gedeputeerde en moeten dus ook door de Gedeputeerde beantwoord worden", zei Donkers. ,,Wel kan ik beamen dat er met name in november en december, na de invoering van de nieuwe dienstregeling, problemen zijn geweest met de lijn. We hadden te kampen met vervelende kinderziektes die we niet voorzien hadden. Uiteraard zijn veel reizigers toen teleurgesteld geweest. We hebben daarom snel een pakket maatregelen uitgevoerd en dat lijkt nu zijn vruchten af te werpen."

De maatregelen, samengesteld in overleg met ProRail en Arriva, hadden enerzijds te maken met de seinen. Die worden nu tussen Dordrecht en Stadspolders bij storingen handmatig bediend. Anderzijds worden reizigers door extra stewards gestimuleerd het in- en uitstappen sneller te laten verlopen. Donkers: ,,Het is een uitermate strakke dienstregeling dus het luistert heel nauw. De lijn heeft bovendien maar een paar inhaalpunten, dus als een trein door technische problemen stil staat zijn de gevolgen groot. Maar de afstemming verloopt al veel beter; de kinderziektes zijn voor een groot deel onder controle. Al blijft ook voor ons gelden: elke storing is er één te veel."

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie