Budgetgids om schulden te voorkomen

11 juli 2013 om 00:00 Nieuws

REGIO - Met de presentatie van de Budgetgids, een digitale wegwijzer waarmee mensen zelf aan de slag kunnen om schulden te voorkomen, heeft de Sociale Dienst Drechtsteden gisteravond de uitbreiding van haar dienstverlening op het gebied van budgetadvisering en schuldhulpverlening aan haar zorgpartners bekendgemaakt.

Per 1 augustus kunnen mensen die niet in aanmerking komen voor de al bestaande, reguliere schuldhulpverlening van de sociale dienst omdat zij op dit moment (nog) geen schulden hebben, ook geholpen worden. Voor hen biedt de sociale dienst in nauwe samenwerking met zorgpartners preventief budgetbeheer. Daarnaast ondersteunt de sociale dienst sinds kort ook mensen ná het doorlopen van een geslaagd schuldregelingstraject met nazorg.

Preventief budgetbeheer is bedoeld voor mensen die hulpverlening krijgen van instellingen als maatschappelijke werk, verslavingszorg of andere zorgverleners. Om ervoor in aanmerking te komen moeten klanten een inkomen en een betaalrekening zonder roodstand hebben. Ook mogen zij geen problematische schulden hebben. Hebben zij wel schulden, dan kunnen zij terecht bij de reguliere schuldhulpverlening.

Gedurende het traject van preventief budgetbeheer werken de consulenten Budgetadvies en Schuldbemiddeling van de sociale dienst nauw samen met de andere hulpverlener(s) van de klant. Samen coachen zij de klant naar zelfredzaamheid. De sociale dienst beheert (een deel van) het budget van de klant en ziet erop toe dat betalingen op tijd worden gedaan. In gesprekken met de klant en diens de hulpverlener wordt in kaart gebracht waar de knelpunten zitten in de financiële huishouding van de klant. Samen met de betrokkene wordt vervolgens gewerkt aan oplossingen. Afhankelijk van de persoonlijke situatie van de klant duurt het traject één tot drie jaar. Daarna moet de klant in staat zijn zijn eigen financiën te regelen.

Budgetgids

De Budgetgids is een digitale wegwijzer die mensen helpt hun inkomen te verhogen en hun uitgaven te verlagen. De gids biedt een overzicht van landelijke en Drechtstedelijke regelingen, toeslagen en tegemoetkomingen maar ook kortingen, kwijtscheldings-mogelijkheden en voorzieningen voor mensen met een smalle beurs. Ook bevat de gids tips en verwijzingen naar instanties die informatie bieden over geldzaken.

Hij is nadrukkelijk ook bedoeld voor organisaties en mantelzorgers die klanten begeleiden. De Budgetgids is te vinden op de website www.schuldendrechtsteden.nl van de Sociale Dienst Drechtsteden waar ook een printversie van de informatie gedownload kan worden.

Behalve aan de 'voorkant' (in de preventieve sfeer), biedt de sociale dienst sinds kort ook ondersteuning aan de 'achterkant' in de vorm van nazorg. Klanten die een geslaagde schuldregelingstraject hebben doorlopen, worden na drie maanden gebeld om te informeren hoe het nu met hen gaat. Indien het gesprek daartoe aanleiding geeft, wordt de klant uitgenodigd voor een persoonlijk nazorggesprek.

Sinds de start in april van dit jaar zijn er 35 klanten benaderd. Bij dertien van hen was geen actie nodig, voor zeven klanten was een telefonisch advies voldoende en vijf klanten kregen een persoonlijk nazorggesprek. Tien klanten bleken telefonisch niet bereikbaar, deze houdt de dienst wel 'in het vizier'.

advertentie
advertentie