Openbaar vervoer Drechtsteden verbeterd

17 januari 2014 om 00:00 Nieuws

SLIEDRECHT - Tijdens Drechtstedendinsdag van 14 januari is het project Hoogwaardig Openbaar Vervoer Drechtsteden (HOV-D) officieel afgerond in het bijzijn van vertegenwoordigers van de provincie en Arriva. Het omvangrijke project is binnen de gestelde kaders voor financiën en tijd afegrond. Een belangrijke verandering is de aanleg van het busstation in Sliedrecht. Gedeputeerde Govert Veldhuijzen stipte nog wel voor de toekomst aan dat het 'niet zo kan zijn dat er in de toekomst vier maal per uur een verbinding is met Gorinchem' terwijl reizigers in de Drechtsteden nog maar twee maal per uur een verbinding hebben met Breda omdat de intercity niet meer in Dordrecht stopt.

In 2004 besloten de Drechtsteden het openbaar vervoer te verbeteren. Met de kadernota HOV-D namen de Drechtstedengemeenten het initiatief daartoe. Met de inzet van al die betrokkenen is het openbaar vervoer sneller, klantvriendelijker, milieuvriendelijker, informatiever en veiliger gemaakt.

In de regio zijn vrije busbanen aangelegd en andere verkeerstechnische maatregelen genomen, zoals de kluifrotonde bij de afrit Papendrecht van de N3. In alle gemeenten zijn busstations verbeterd. De aanleg van een busstation in Sliedrecht is gecombineerd met de bouw van het nieuwe treinstation voor de Merwede-Lingelijn. Bussen maken gebruik van het zogeheten KAR-systeem (Korte Afstand Radio) om verkeerlichten te beïnvloeden en bij bruggen is een voorziening getroffen om te voorkomen dat de brug net open gaat als de bus eraan komt. Het DRIS - het dynamisch reizigers informatiesysteem - maakt dat de passagiers op de hoogte zijn van actuele informatie over aankomst en vertrektijden. Busperrons zijn verhoogd en Arriva heeft bussen met een lagere instap ingezet, zodat in- en uitstappen makkelijk is. Nagenoeg alle bussen zijn bovendien hybride, zodat de CO-2 uitstoot aanzienlijk is verminderd. Behalve aandacht voor doorstroming, voor de ov-knooppunten en reizigersinformatie, is binnen het project HOV-D ook veel aandacht besteed aan marketing om meer mensen ervan te overtuigen dat openbaar vervoer een sneller, schoner en goedkoper alternatief is voor de auto.

Gedeputeerde Govert Veldhuijzen betrok in zijn toespraak ook de successen van de Waterbus met ruim 1,4 miljoen reizigers en de Merwede-Lingelijn met een kwartiersdienst tussen Dordrecht en Gorinchem. Ietze van der Meer, directeur bus van Arriva, vertelde dat de reizigers een 7,6 gaven in een tevredenheidsonderzoek. Daarmee hoort het openbaar vervoer in de Drechtsteden tot de beste gewaarde netten in het land. In circa 99 procent van de gevallen komen en vertrekken bussen op tijd. Regionaal portefeuillehouder duurzame mobiliteit, Sjoerd J. Veerman, keek tevreden terug op het project. In totaal is in de afgelopen 10 jaar ongeveer € 60 miljoen geïnvesteerd in de verbetering van de kwaliteit van het openbaar vervoer in de Drechtsteden. Toch heeft de portefeuillehouder ook nog wat te wensen: ,,Het kan toch straks niet zo zijn dat wij vanuit de Drechtsteden vier maal uur een verbinding hebben met Gorinchem, hoe dierbaar ons Gorinchem ook is, en nog maar tweemaal per uur naar Breda kunnen reizen, omdat de intercity niet langer in Dordrecht stopt. Dat mag niet gebeuren. En wij moeten ons samen met Arriva en de provincie blijven inzetten om meer reizigers te trekken. Wij zorgen er in ieder geval voor dat de reizigers binnenkort worden geïnformeerd over alle verbeteringen die zijn bereikt met het project HOV-D."

advertentie
advertentie