Geert van Dijk
Geert van Dijk Richard van Hoek Fotografie
Echt Slydregts

Van 50 naar 30?

Column

Het leek me leuk om vandaag, in mijn vijftigste column voor deze krant, iets met het getal 50 te doen. Nu ben ik (kortgeleden weliswaar) de 50 gepasseerd, dus daar hoef ik het niet over te hebben. Dan maar iets over de gemeenteraadsverkiezingen. Die staan in Sliedrecht gepland op woensdag 16 maart 2022. Dat duurt dus nog 223 dagen. Toch is men in de politiek daar al mee bezig. Onlangs kreeg ik een mail van de partij waar ikzelf lid van ben. (Nee ik ga niet zeggen welke dat is.) Zij peilen onder hun achterban wat de standpunten zijn over een aantal onderwerpen. Zo heb ik, vanwege het grote tekort aan betaalbare woningen, gestemd vóór bouwen ‘boven het spoor’. Daarmee wordt bedoeld: ‘ten noorden van het spoor’, voor alle duidelijkheid. Maar ik heb gestemd tégen het idee om in het hele dorp in te stellen dat je niet harder mag dan 30 kilometer per uur. Dat lijkt me op de Deltalaan en de Thorbeckelaan niet handig. Het leek me sowieso een krankzinnig idee. Totdat ik begreep dat in diverse Europese steden dit is ingevoerd, met minder verkeersdoden tot gevolg. De Tweede Kamer stemde eind vorig jaar vóór een motie die dit mogelijk moet maken. Zo raar kan dit plan dus niet zijn. Of zijn onze volksvertegenwoordigers gek geworden? Bij sommige moet je die mogelijkheid minstens open houden. Hoe dan ook, ik heb het eens bij een paar verkeersdeskundigen nagevraagd. Het ligt allemaal wat genuanceerder. In veel woonwijken is nu al een maximumsnelheid van 30. Als dit in het hele dorp de regel wordt, dan worden belangrijke ‘gebiedsontsluitingswegen’ (dus bijvoorbeeld de Rembrandtlaan en de wegen die ik zojuist noemde) de uitzondering. Daar moet het verkeer doorstromen, dus daar moet men 50 kunnen rijden. Wel betekent dit onder andere dat fietsers daar dan een apart fietspad moeten hebben. Op de Craijensteijn wordt daar al flink aan gewerkt. Maar die wegen zijn dan de duidelijke uitzondering. De regel wordt: overal 30, en anders staat het aangegeven. Interessant vond ik wat beide experts mij vertelden: dat het allemaal te maken heeft met psychologische factoren. Wij autobestuurders willen best 30 rijden, maar (zo blijkt uit onderzoek) niet langer dan 2 minuten. Dan worden we het zat en letten we minder goed op, of gaan toch harder rijden. Dus als je overal niet harder dan 30 mag, dan gebeuren er juist weer meer ongelukken. Het is wat. Gelukkig hebben we nog 223 dagen om erover na te denken.

Geert van Dijk

advertentie
advertentie