
Bloeddonoren wellicht tijdens de brugsluiting niet naar Dordrecht voor donatie
28 juni 2026 om 11:14 ZorgREGIO Goed nieuws van Sanquin bloedvoorziening. Donoren die nu naar Dordrecht Stadpolders gaan om bloed, -plasma en/of -plaatjes te doneren, kunnen tijdens de sluiting van de Papendrechtsebrug in de N3 hun bloed doneren in de mobiele bloedbank.
door Nanda van Heteren
Het is de wens dat deze vanaf half juli in Papendrecht komt te staan. Woordvoerder Merlijn van Hasselt legt uit: ,,Wij zorgen dat er over het hele land genoeg bloedproducten zijn. Dit hebben we momenteel te danken aan 450.000 donoren. In Dordrecht zijn er 10.000 donoren, dit is een bovengemiddeld aantal voor één locatie. De 3.800 bloedplasmadonoren en 30 bloedplaatjesdonoren kunnen niet terecht in onze mobiele bloedbank, maar de 6.000 bloeddonoren wel. We hebben in onze trailer namelijk wel de apparatuur om volledig bloed af te nemen, maar dus niet de apparatuur om een deel van het bloed terug te geven aan de donor. Vorig jaar hadden we het in een interview in een andere krant over hoe wij de periode tussen 17 juli en 21 april zouden gaan doorkomen. Naar aanleiding daarvan hebben we verschillende acties ondernomen. Zo hebben we de donoren die naar Dordrecht komen gevraagd in hoeverre zij bereid zijn om nog naar het Dordtse Dudokplein 211 te komen wanneer de brug open is en de provinciale weg dicht. Gelukkig zouden veel donoren bereid zijn om nog naar ons te komen. Vanzelfsprekend betalen wij nog steeds de reiskostenvergoeding. En doordat we naast het treinstation zitten, kunnen donoren ook nog steeds met de trein.
PAPENDRECHT
Toch wilden zij donoren van buiten Dordt, en dus boven de rivieren, tegemoet komen. ,,Hoewel onze mobiele bloedbanken al meer dan een jaar vooruit gereserveerd zijn, hebben we geschoven met de planning. Daardoor is er één trailer beschikbaar om naar Papendrecht te komen. Op dit moment zijn we het nog aan het regelen. We hopen half juli, dus direct na de sluiting, in die gemeente te kunnen staan, maar we hebben op dit moment daar nog niets concreets over. We zijn dus voornemens om te komen, maar wanneer en waar we zullen staan is nog niet bekend. In de negen maanden dat Dordrecht slecht bereikbaar is, kunnen donoren daar uiteraard ook nog steeds terecht. En daar kan, naast volbloed zoals dat heet, ook nog steeds bloedplasma worden gegeven en ook bloedplaatjes. Zie sanquin.nl voor meer informatie, onze openingstijden en om een afspraak te maken. Dat laatste kan al een half jaar vooruit, dus mogelijk biedt ruim van te voren plannen ook meer mogelijkheden!”















