Afbeelding
Pixabay

Sliedrechtse visie over laadpalen roept vragen op over verrommeling straatbeeld

22 maart 2023 om 10:50 Natuur en milieu

SLIEDRECHT De Sliedrechtse gemeenteraad sprak dinsdagavond tijdens de gemeenteraadsvergadering over de Integrale Laadvisie Sliedrecht. 

door Marjanne Dijkstra

In Nederland komen steeds meer elektrische auto’s en om in de vraag naar laadvoorzieningen te kunnen blijven voldoen, moet elke gemeente een integrale laadvisie opstellen. De Integrale Laadvisie Sliedrecht is vooral gebaseerd op voorgeschreven formats, maar wijkt deels af. Zo kiest de gemeente Sliedrecht er onder andere voor om Verlengd Private Aansluitingen (VPA), onder andere met kabelmatten en kabelgoottegels, onder nader te bepalen voorwaarden toe te staan en wil de gemeente snellaadpleinen inzetten om te komen tot een gevarieerd en toereikend laadaanbod in de gemeente.

Vincent Prins (CDA) vroeg zich af of de laadpalen in de wijk met kabelgoottegels wel veilig genoeg zijn en merkte op dat hij niet hoopte dat een laadplein voor elektrische auto’s er toe zou leiden dat mensen de fiets helemaal lieten staan. ,,Dat soort luiheid moeten we niet stimuleren.” Ook Kees Ippel van de SGP/CU en Anja Dubbeldam van de PvdA vroegen zich af of het toestaan van de VPA’s niet zou leiden tot een rommelig straatbeeld en of de veiligheid niet in het gedrang kwam. Boudewijn Brandwijk van Slydregt.NU merkte op dat dat elektrisch rijden geen verplichting moet worden en dat bij het plaatsen van laadpalen rekening gehouden moet worden met de parkeercapaciteit.

Wethouder Ton Spek wist te vertellen dat in Sliedrecht inmiddels 350/400 volledige elektrische auto’s rondrijden en 600 hybride auto’s. ,,En daar zijn de lease-auto’s nog niet eens bij opgeteld. Er gaat geen week voorbij of er komt wel een aanvraag voor een laadpaal binnen. We hopen dat het elektrisch rijden zich ontwikkelt, maar willen voorkomen dat er straks overal laadpalen staan. Die laadpleinen zijn dus van belang. Wat betreft de VPA’s denken we dat het goed is die toe te staan en de komende maanden te kijken hoe verrommeling van het straatbeeld kunnen voorkomen. Daarnaast denken we nu ook dat het mooi is dat mensen met hun eigen opgewekte stroom hun voertuig kunnen opladen. De energietransitie krijgt vaart als mensen er van profiteren.” Spek wees Brandwijk op het feit dat de productie van auto’s op benzine zullen worden uitgefaseerd. ,,En het hebben van een elektrische auto is natuurlijk ook geen verplichting, je kunt de auto ook afschaffen.” Volgende week besluit de gemeenteraad over het raadsvoorstel.

Marjanne Dijkstra

advertentie
advertentie