Lekker zwemmen!

4 september 2008 om 00:00 Nieuws

Wij dachten om eens gezellig te gaan familiezwemmen op zondag 17 augustus. Nadat wij betaald hadden, kregen wij te horen dat ons zoontje van 7 zwembandjes aan moest. Hij heeft nog geen diploma, dus is dat verplicht. Nu is het zo dat ons zoontje geen zwembandjes verdragen kan. Daar hebben wij een goede oplossing voor gevonden, namelijk een zwemhulp aangeschaft bij Centre Parcs. Je kunt ze daar ook gratis lenen! Een goed en vooral veilig ding, veiliger dan zwembandjes. Maar nee hoor! Hij mocht de zwemhulp aan, maar MET de bandjes. Ik heb toen voorgesteld om een reddingsvest op te halen, maar ook dat hielp niet. Met als gevolg dat wij na een flinke discussie binnen anderhalf uur weer thuis waren. Mijn zoontje wilde de bandjes niet meer aan, logisch want zijn oksels waren kapot geschaafd! Hij wil nu niet meer zwemmen, want hoe leg je dit uit aan een knulletje met PDD-NOS? Ons is het in ieder geval niet gelukt.

Ik heb daarna diverse pogingen gedaan om het management van de Lockhorst te bereiken, zelfs via de wethouder. Dit is een probleem wat wij graag opgelost zien, aangezien mijn zoontje beregraag zwemt en ook zijn zwemdiploma wil halen en dus wel extra wil oefenen.

Zelfs badpersoneel was het met mij eens dat de zwemhulp veiliger is dan zwembandjes. Er zou overlegd worden en ik zou teruggebeld worden. Niet dus. Veiligheidsnormen zijn prima, maar als ouders met een beter alternatief komen, loop je tegen een betonnen muur. Gaat het niet om het feit dat kinderen beschermd rondlopen in het zwembad? Op deze manier kun je het ook overdrijven. Ik moest eigenlijk een beetje lachen om het feit dan de heer Bothoff het jammer vond dat mevrouw Buitendijk (zie Het Kompas van 21 augustus) geen klacht rechtstreeks aan hem had gericht. Ik heb het geprobeerd. Het is nu 26 augustus, het is mij nog niet gelukt om contact te krijgen! Het wereldje van mijn zoontje is dus weer een stukje kleiner geworden en dat doet zeer!

Bedankt Lockhorst voor jullie begrip! Overigens... mijn complimenten voor het personeel voor het stipt uitvoeren van het beleid van optisport, want regels zijn regels!

Karin Stoffer, Sliedrecht.

Peter-Paul Daey Ouwens, operationeel manager bij Optisport reageert desgevraagd op de brief van mevrouw Stoffer. De klacht heeft zwembadmanager Ton Bothoff nooit bereikt, vertelt Daey Ouwens. ,,Het werkt niet in ons voordeel om niet te reageren op klachten. Daarbij staan we zeker open voor discussie en is de directie van Optisport altijd te bereiken. Misschien krijgen mensen niet de reactie die ze wensen, maar wij zijn een publiek bedrijf en gaan klachten niet uit de weg. Als deze mevrouw zich bij ons meldt, wil ik zeker met haar in gesprek.” Klachtinhoudelijk is het een moeilijke zaak, meent Daey Ouwens. ,,De wetgever houdt mij verantwoordelijk als iets in mijn zwembad gebeurt. Koopt een vader een biertje en geeft hij dat aan zijn zoon van 15 jaar, dan krijg ik een boete. Een van de voorwaarden als mensen bij ons komen zwemmen is nu eenmaal dat vleugeltjes worden gebruikt. Dat staat ook aangegeven bij de ingang van ons zwembad. Uitzonderingen zijn moeilijk te maken want er zijn zoveel uitzonderingen denkbaar dat de vraag rijst hoe ik regels van de uitzonderingen kan maken. In het meest vervelende geval betekent het niet gebruiken van de vleugeltjes dus dat bij ons niet kan worden gezwommen. Het belangrijkste in onze zwembaden blijft veiligheid en daarvoor moeten we onze regels zo goed mogelijk nakomen.”

advertentie
advertentie