Kunst en cultuur op de PWA

5 mei 2012 om 00:00 Nieuws

SLIEDRECHT - Kleuters die zich verdiepen in de kleurrijke schilderkunst van de Cobragroep. Kinderen die bezig zijn met allerlei dansstijlen. Groep-achters die op kunstzinnige wijze aan de slag zijn met fotografie en spiegels. Kinderen die gedichten schrijven, geïnspireerd door houten beelden van kunstenaars. Zomaar een greep uit de vele activiteiten die in deze periode van het schooljaar plaatsvinden op de Prins Willem-Alexanderschool in Sliedrecht. Daar vinden op dit moment voor het eerst de "kunst- en cultuurweken'' plaats.

Waarom deze speciale aandacht voor kunstzinnige en culturele activiteiten? Die vraag beantwoorden Tine Herbers en Kelly Wervenbos, in het dagelijks leven leerkrachten van groep 1/2 en groep 3. Samen zijn zij de motor achter een gevarieerd lesaanbod van kunst- en cultuureducatie in alle groepen van de school. Kelly Wervenbos: ,,Twee jaar geleden volgde ik de opleiding basisbekwaamheden onderwijsmanagement. Voor een dergelijke opleiding is het belangrijk dat je onderzoek doet in je school. De directie vroeg me om onderzoek te doen naar de mogelijkheden van een goed en vooral structureel onderwijsaanbod op het gebied van kunst en cultuur. Daar ben ik enthousiast mee aan de slag gegaan en dat heeft uiteindelijk onder andere geleid tot een serie van uiteenlopende kunstzinnige activiteiten voor iedere groep. De meeste activiteiten worden ingeleid door een vakkundige gastdocent. Kunstenaars, dansers en acteurs nemen de kinderen mee in het beleven en maken van kunst."

Het activiteitenaanbod is niet eenmalig, maar komt jaarlijks terug, zodat alle kinderen in hun jaren op school met diverse kunstvormen te maken krijgen, zoals schilderkunst, beeldhouwen, dans, drama, fotografie, architectuur en poëzie. ,,Maar het gaat niet alleen over kunst, maar ook over cultuur", benadrukt Tine Herbers. ,,Naast de kunstprojecten in elke groep zijn er voor de groepen 5 t/m 8 nog extra activiteiten die te maken hebben met wat men noemt: cultureel erfgoed. Dat zijn zaken die alles te maken hebben met de geschiedenis van Nederland. We hebben bewust gezocht naar cultureel erfgoed dicht bij huis, zodat het al gauw de interesse wekt van de kinderen. Zo brengt groep 5 een bezoek aan het Baggermuseum, groep 6 bezoekt het Sliedrechts Museum, groep 7 gaat op onderzoek in de Biesbosch en groep 8 bezoekt de dijksynagoge en de Grote Kerk. Deze bezoeken worden uiteraard voorafgegaan door lessen op school over de onderwerpen.''

Kinderen en collega's blijken erg enthousiast te zijn over wat de twee leerkrachten allemaal hebben georganiseerd. Zelf zijn Tine en Kelly dat natuurlijk ook. Vooral de kunstroute door Sliedrecht vinden de twee leerkrachten erg leuk. ,,Dat is een soort speurtocht voor groep 7 dwars door Sliedrecht langs allerlei kunsthistorische gebouwen en objecten. De kinderen ontdekken en leren onderweg van alles over Sliedrechtse kunst. De tocht is extra spannend omdat de kinderen de weg moeten vinden via GPS. De apparatuur hiervoor mag de PWA lenen van natuureducatiecentrum De Hooizolder. Echt super", vindt Tine, die als ICT-coördinator van de school dol is op technische snufjes. Dat maakt het allemaal nóg boeiender voor de kinderen.

De kunst- en cultuurweken op de Prins Willem-Alexanderschool duren van maart tot en met mei.

advertentie
advertentie