Koning Willem Alexander wordt verwelkomd bij Holland Shipyards door de familie Hoogendoorn
Koning Willem Alexander wordt verwelkomd bij Holland Shipyards door de familie Hoogendoorn Richard van Hoek Fotografie

‘Rode loper’ voor Koninklijk bezoek èn maritieme maakindustrie in Hardinxveld-Giessendam

25 januari 2024 om 13:59 Overig Tips van de redactie

HARDINXVELD-GIESSENDAM Een echte ‘rode’ loper lag er niet bij Holland Shipyards, maar symbolisch werd de Koning zeker met dezelfde egards ontvangen. Juist op de werf in Hardinxveld zijn meerdere innovaties samen gebald, die de maritieme maakindustrie zo aantrekkelijk maken. Elektrisch varen, een waterstof schip, een 3D geprinte Roboat. Het mocht allemaal rekenen op de warme belangstelling van Koning Willem-Alexander. Het bezoek werd afgesloten met een tafelgesprek waarin de noodzaak voor het uitrollen van de ‘rode loper’ voor de maritieme maakindustrie nog eens werd bevestigd. 

De eerste handdruk op de scheepswerf aan de Rivierdijk voor de Koning was van Cor Hoogendoorn, oprichter van Holland Shipyards. Aanvankelijk in Werkendam, maar al weer jaren gevestigd in Boven-Hardinxveld. Samen met zijn zonen Marco en Leendert, al tot tweemaal toe uitgeroepen tot de maritieme talenten van Nederland, werd het bedrijf uitgebouwd op de drie locaties in Hardinxveld-Giessendam, Werkendam en Vlissingen. Het bezoek van de Koning stond in het teken van maritieme maakindustrie en begon bij Koedood Marine Group in Hendrik-Ido-Ambacht. Daarna volgde het bezoek aan Holland Shipyards, waar de Koning werd rondgeleid langs vier innovatieve vaartuigen. 

AUTONOOM VAREN

Zo mocht de Koning van dichtbij een kijkje nemen in het ruim bij de accu’s op binnenvaartschip Waal, dat wordt omgebouwd tot waterstofschip. De Koning stapte ook aan boord van de Roboat, een 3D geprint autonoom elektrisch varend schip, dat zomer 2024 wordt ingezet bij de Olympische Spelen in Parijs. De elektrische veerpont Gorinchem XI van Riveer werd vanaf het ponton bekeken, terwijl Marco Hoogendoorn uitleg gaf. Cor Hoogendoorn liet eerder al weten trots te zijn op de veren, ook al werden ze met een jaar vertraging opgeleverd. Alle innovaties werden ontwikkeld bij Holland Shipyards. 

MARITIEM GEZANT

Ter afsluiting van de rondleiding ging de Koning nog op de foto met al het personeel van Holland Shipyards, het vormde slechts een korte onderbreking van hun reguliere werkdag. In het kantoor van Holland Shipyards vond het tafelgesprek met stakeholders in de maritieme maakindustrie plaats onder leiding van SGP’er Kees van der Staaij, het was zijn ‘vuurdoop’ als Maritieme Maakindustrie gezant. Een dag eerder werd bekend dat Van der Staaij deze functie ging bekleden. Tijdens het gesprek stond vooral de maritieme sectoragenda, die door vijf ministeries werd opgesteld centraal. Hoe kan Nederland door slim samenwerken de maritieme maakindustrie behouden. Daarbij wordt vooral gekeken naar strategische belangen en het verdienvermogen van de maritieme industrie voor Nederland. Daarbij vielen woorden zoals ‘Hollands Glorie’ en ‘No guts, no glory’. 

REGIO DEAL

Samenwerking tussen overheid en het bedrijfsleven zijn daarbij noodzaak. De Dordtse wethouder M. Burggraaf haalde daarbij de Regio Deal aan en de zoektocht naar natte bedrijventerreinen in de Drechtsteden. Ook Holland Shipyards directeur Marco Hoogendoorn sprak over ruimtegebrek. Verder vroeg hij aandacht voor het beschermen van de markt en het binnen houden van kennis in Europa. Minister Micky Adriaansen van Economische Zaken en Klimaat sloot het tafelgesprek af en sprak nog maar eens uit dat ze trots is op de maritieme sector, maar vooral de sector verder wil brengen. Door slimmere en aantrekkelijkere schepen te bouwen. 

TOEKOMSTBESTENDIG

Na afloop sprak oprichter Cor Hoogendoorn van een ontspannen werkbezoek. De groei van zijn bedrijf ligt volgens hem vooral in ‘nieuwe’ dingen doen door jonge talenten aan te trekken en voorop willen blijven lopen. Uitdagingen die volgens hem in de familie genen zitten. Kersvers Maritieme Maakindustrie gezant Kees van der Staaij denkt vooral dat de overheid meer steun kan bieden aan de sector, door nog vaker de ‘rode’ loper uit te leggen. ,,Hoe maken we de sector toekomstbestendig en klaar voor de toekomst?” De maritieme sectoragenda is daarin volgens Van der Staaij een mooie eerste stap. 

Koninklijk oranjegebak tijdens bezoek koning Willem-Alexander
Willem-Alexander poseert met personeel Holland Shipyards
De koning bezocht het schip Waal dat wordt omgebouwd tot waterstofschip

Hannie Visser-Kieboom

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie