Afbeelding
Koppeling

Wat is de koppeling

Partnercontent

De koppeling is een mechanisme in de auto dat bestaat uit meerdere onderdelen. De functie van de koppeling is om de aandrijfkracht van de motor naar de wielen te onderbreken. Zo kun je schakelen terwijl je aan het rijden bent. De koppeling bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Versnellingsbak
  • Motor
  • Drukvingers
  • Druklager
  • Drukgroep
  • Koppelingsplaat
  • Vliegwiel

Zoals je leest zijn dit meerdere onderdelen die gezamenlijk één mechanisme vormen, de koppeling.

Hoe werkt de koppeling

De koppelingsplaat kun je beschouwen als het hart van de koppeling. De koppelingsplaat is een ronde schijf die aan beide kanten is voorzien van een flexibel voeringsmateriaal. De koppelingsplaat ligt opgesloten tussen de drukgroep en het vliegwiel en is verbonden met de versnellingsbak. In het midden van de drukgroep bevinden zich drukvingers. Deze drukvingers hebben de functie van hefboom. Wanneer je het koppelingspedaal intrapt, druk je daarmee het druklager tegen de drukvingers aan. Hierdoor valt op zijn beurt de drukgroep iets terug waardoor de koppelingsplaat vrij komt te liggen. Dit is het moment dat de aandrijving van de auto is onderbroken en je probleemloos kan schakelen. Wanneer je vervolgens de koppeling weer op laat komen, schuiven alle onderdelen weer in elkaar. Je auto zal nu weer vaart maken wanneer je gas geeft.

Wanneer moet je de koppeling vervangen

Elk onderdeel in een auto kan kapot gaan, zo ook met de hiervoor beschreven onderdelen waar de koppeling uit bestaat. Wanneer er wordt gesproken over de koppeling vervangen, worden eigenlijk slechts enkele van de hiervoor beschreven onderdelen bedoeld. Van al de onderdelen waar de koppeling uit bestaat, is de koppelingsplaat het meest aan slijtage onderhevig. Het is namelijk de koppelingsplaat die steeds weer het verschil in draaisnelheid tussen de transmissie en de motor moet opvangen. Behalve de koppelingsplaat zijn de drukgroep en de druklager ook bovengemiddeld aan slijtage onderhevig als je ze vergelijkt met de andere onderdelen van de koppeling.

Hoeveel waarschuwingslampjes een dashboard ook heeft, wanneer de koppeling moet worden vervangen zal er geen lampje gaan branden. Bij oudere modellen auto’s gaat de koppeling gemiddeld tussen de 150.000 en 200.000 kilometer mee. De modernste koppelingen gaan al gauw tot wel 300.000 kilometer mee. Er zijn meerdere symptomen die erop duiden dat de koppeling is versleten en aan vervanging toe is. Wanneer de koppeling is versleten, gaat dat ten koste van de hefboomfunctie van de drukvingers en zal de koppeling gaan slippen. Het slippen van de koppeling herken je aan de volgende symptomen:

  • De motor maakt meer toeren tijdens het rijden zonder dat je het gaspedaal dieper intrapt
  • Het koppelingspedaal laat zich moeizaam intrappen
  • Het bedienen van de versnellingspook wordt zwaarder
  • Het koppelingspedaal grijpt hoger aan

Wanneer je één of meerdere van deze symptomen ervaart tijdens het rijden, duidt het erop dat je koppeling geen lang leven meer is beschoren.

Koppeling vervangen, wat kost dat?

De kosten van de koppeling vervangen zijn per auto anders en variëren tussen de €450 en €1200.

Het is lastig om vooraf een exacte prijsindicatie te geven wat betreft het vervangen van de koppeling. Ten eerste is het type auto van invloed op de prijs. Een monteur zal zich eerst een weg door de motor heen moeten banen voordat hij de koppeling vrij heeft gemaakt. Een kleinere 1.2 personenwagen heeft doorgaans minder arbeid nodig om de koppeling vrij te maken dan een grotere personenauto met een bijbehorende grotere motor.

Een tweede factor die van belang is op de kosten van de koppeling vervangen, is welke onderdelen je precies laat vervangen. Als bijvoorbeeld de koppelingsplaat moet worden vervangen, is het verstandig om ook gelijk de drukgroep en de druklager te vervangen. Dan heb je gelijk alle onderdelen die het snelste slijten in één keer vervangen. Zo voorkom je in de toekomst dat de automonteur opnieuw veel arbeid in je auto steekt om de koppeling vrij te laten komen liggen. Op www.mijngarage.nl zie je een duidelijk overzicht van alle kosten gerelateerd aan de koppeling laten vervangen.

Handige tips om de levensduur van je koppeling te verlengen

Als je jarenlang met je auto gaat rijden en meer dan 200.000 kilometer gaat rijden, ontkom je er niet aan dat je de koppeling vroeg of laat moet vervangen. Je kan je rijstijl wel zodanig aanpassen dat je dat moment zo lang mogelijk uitstelt. Met de volgende tips optimaliseer jij de levensduur van jouw koppeling.

  • Trap het koppelingspedaal alleen in als je ook echt schakelt. Vooral beginnende automobilisten hebben er een handje (of beter gezegd voetje ) van om de voet op het koppelingspedaal te laten rusten na het schakelen. Als je bedenkt dat kort intrappen tijdens het rijden als slecht is voor de koppeling, kun je nagaan wat het met de koppeling doet als het lang ingetrapt blijft.
  • Zet je auto in zijn vrij als je voor het stoplicht wacht. Nu hoef je het koppelingspedaal niet meer in te trappen en ontlast je de koppeling.Gebruik de handrem bij het parkeren van je auto.  Sommige automobilisten zetten de auto in zijn eerste versnelling wanneer ze de auto        parkeren. Hiermee belast je de koppeling omdat het gewicht van de auto nu op de koppeling rust.
  • Schakel terug als je vaart mindert. Als je een rotonde nadert, houdt je wellicht je voet van het gaspedaal en rol je rustig door naar de rotonde voordat je hem daar van zijn vier in zijn twee zet. Zo rem je af op de motor. Blijf daarom proactief schakelen en rem zoveel mogelijk met de voetrem.
  • Gebruik de schakelpook niet als handsteun. Als je je hand op de schakelpook laat rusten, kan je ongemerkt de schakelvork tegen de draaiende onderdelen aan laten komen.
advertentie
advertentie