Afbeelding
Foto: Shutterstock

Wanneer schakel je een arbodienst in en waar vind je de best passende?

23 augustus 2021 om 07:20 Partnercontent

Wanneer je werkgever bent en je dus personeel hebt, komt de term ‘arbodienst’ al snel om de hoek kijken. Dit, omdat in de Arbeidsomstandighedenwet opgenomen is dat alle werkgevers verplicht zijn om een basiscontract te hebben met een arbodienst.

Iedereen kent het wel, zodra een werknemer ziek wordt, moet hij/zij zich bij de bedrijfsarts of de arboarts melden. Maar ook bij het voorkomen van ziekte bij je werknemers kan de arboarts je bijstaan. De vraag is alleen, wanneer kun je het beste de arbodienst inschakelen?

Wat doet de arbodienst?

De arbodienst wordt vaak door werknemers gezien als iets van de werkgever, maar dat klopt niet helemaal. De arbodienst is er juist óók voor werknemers. Hieronder een opsomming over wat doet de arbodienst voor de werknemers en de werkgevers:

1. Begeleiding bij verzuim

Wanneer een werknemer ziek wordt, ben je als werkgever verplicht je bij te laten staan door een arbodienst. Dit kan bijvoorbeeld door de bedrijfsarts ingevuld worden. De bedrijfsarts neemt na verloop van tijd contact op met de zieke werknemer en beoordeelt of dit terecht is of niet.

Is er echter sprake van langdurig ziekteverzuim, dan is de werkgever verplicht samen met de bedrijfsarts en de werknemer een plan maken om de werknemer weer zo snel en verantwoord mogelijk aan het werk te krijgen. Dit re-integratietraject kan bij de werkgever plaatsvinden of de werkgever helpt de werknemer zoeken naar een plek elders om te re-integreren. Het doel is in ieder geval dat de werknemer na verloop van tijd weer aan het werk kan.

2. Arbeidsrisico’s verminderen

Aan elk beroep zitten risico’s verbonden. Dit kan variëren van machines die gevaarlijk zijn tot kantoorplekken die niet passend zijn voor de werknemers. De arbeidsdienst kan je helpen om de risico’s in kaart te brengen zodat je hier op in kunt spelen en op kunt letten. Hiermee realiseer je een prettigere werksfeer voor je werknemers, waardoor ze zich minder snel ziek zullen melden en gemotiveerder aan het werk gaan. Een win-win situatie voor de werkgever en de werknemer: voor de werkgever scheelt het een hoop geld en tijd en de werknemer kan op een veilige en fijne plek zijn werk doen.

3. Voorkomen van ziekte

Zoals hierboven ook al beschreven, kan door de risico-inventarisatie en de begeleiding bij verzuim al een hoop ziekte voorkomen worden. Want als werkgever is het natuurlijk fijner om geen of zo min mogelijk zieke werknemers in dienst te hebben. Maar naast deze punten kan een arbodienst je ook helpen met het voorkomen van ziekte door de werknemer de mogelijkheid te geven om contact op te nemen met de bedrijfsarts, de bedrijfsarts toegang te geven tot alle werkplekken en een preventiemedewerker mee te laten kijken. Per slot van rekening kan er een hoop problemen voorkomen worden, doordat er op tijd aan de bel getrokken is door professionals.

Kosten arbodienst

De meeste arbodiensten hebben abonnementen die je kunt kiezen als werkgever. Hiermee kun je de kosten arbodienst beperken tot wat je echt nodig hebt. De verschillen tussen de pakketten zitten in of je veel flexwerkers in dienst hebt, of je veel vaste werknemers hebt met kort verzuim, of je kunt kiezen voor een uitgebreid pakket waar alles bij in zit. Door de enorme hoeveelheid arbodiensten met verschillende pakketten, is het lastig om de juiste voor jouw organisatie te vinden. HR Navigator kan je hiermee helpen. Bij HR Navigator hebben ze veel ervaring met het vinden van de juiste arbodienst voor verschillende organisaties.

Wil je een arbodienst inschakelen, maar weet je niet zo goed welke het beste bij jou past? Neem dan eens een kijkje op www.hrnavigator.nl, wellicht kunnen ze je helpen!

Anne van den Houten

advertentie
advertentie