
Lockhorst 2.0
9 november 2022 om 14:06 ColumnAls jong ventje van zeven ben ik met veel plezier lid geweest van onze mooie, Sliedrechtse zwemvereniging ‘Door Water Fit’. Iedere week stond ik klaar om van wal te duiken en fijn baantjes te trekken in De Lockhorst. Iets wat ik jarenlang met veel plezier heb gedaan. Nu, zo’n 20 jaar later, sta ik alweer een tijdje op de kant en heb ik mijn passie voor zwemmen ingeruild voor wielrennen.
Toch ben ik niet aan de zijlijn blijven staan. Inmiddels vier jaar geleden ben ik de Sliedrechtse politiek in gedoken en ben ik raadslid voor onze mooie gemeente geworden. Wel in een tijd, waarin veel inwoners kopje onder dreigen te gaan. Eerst vanwege de coronacrisis en nu door een asielcrisis, woningbouwcrisis en een energiecrisis. Als gemeente hebben wij hier een verantwoordelijkheid in te nemen. Door crisisnoodopvang te organiseren, voldoende woningen te bouwen én onze gemeente duurzamer te maken.
Het zwembad speelt hierbij een belangrijke rol. Al langere tijd kost het de gemeente veel geld om het zwembad te onderhouden. Dit is door de stijgende gasprijzen fors meer geworden. De kosten om het zwemwater warm te houden, lopen op. Toch is het goed dat wij in het waterrijke Sliedrecht een zwembad hebben. Het is belangrijk dat alle Sliedrechtse kinderen goed kunnen zwemmen.
De gemeente kan de gaskosten op dit moment nog betalen. Het water staat ons nog niet aan de lippen, maar we moeten ons wel voorbereiden. Naast het feit dat het zwembad veel geld kost, is deze gasslurper slecht voor het milieu. Het CDA Sliedrecht heeft een oplossing voor dit probleem: een energieneutraal zwembad. Een nieuw zwembad wat evenveel energie opwekt als wat het verbruikt. Misschien wel eentje die op waterstof gestookt wordt. Dit klinkt misschien als een sprong in het diepe, maar het is mogelijk.
Het CDA Sliedrecht is enthousiast. Wij wagen graag de duik. En wie weet: als het energieneutrale zwembad er staat, keer ik misschien weer terug naar mijn oude passie om baantjes te trekken in de Lockhorst 2.0.
Frank Dunsbergen, Fractievoorzitter CDA Sliedrecht














